tag:blogger.com,1999:blog-7379119544017540607.post4078242457083989209..comments2022-12-13T09:49:56.741+01:00Comments on Moteld: Avgiftsbelägg inte EssingeledenMoteldhttp://www.blogger.com/profile/05193356154206965269noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-7379119544017540607.post-73877867449053031122015-12-04T16:58:31.114+01:002015-12-04T16:58:31.114+01:00Tack för svar.
Dock: när trängselskatten infördes...Tack för svar. <br />Dock: när trängselskatten infördes ville man ju att bilarna skulle undvika innerstan, därför ingen skatt på Essingeleden. Nu är den full, vilket ju kommer att leda till att bilisterna kommer att köra i innerstan i större utsträckning eftersom kostnaden är densamma. <br />Eller kommer trängselskatten på Essingeleden vara så avskräckande att folk kommer att använda den överfulla kollektivtrafiken istället? Tror jag knappast. Uthärdar folk att sitta i dessa milslånga köer idag trots att de vet vad som väntar, fortsätter de nog.<br /><br />Moteldhttps://www.blogger.com/profile/05193356154206965269noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7379119544017540607.post-40815091761940499022015-12-04T10:52:45.829+01:002015-12-04T10:52:45.829+01:00Anledningen till att det införs en särskild trängs...Anledningen till att det införs en särskild trängselskatt på Essingeleden är att den redan idag är överbelastad med omfattande köer framförallt i rusningstid. Köer som sprider sig i trafiksystemet. Det är inte ovanligt att Södra länken måste stängas därför att det inte går att komma ut ur länken på grund av Essingeledens köer. Essingeleden är det enda vi har och den måste fungera inte bara idag utan även framöver.<br /><br />Stockholms växer snabbt och om inget görs kommer köerna på Essingeleden och omgivande vägar att bli än mer omfattande. Därför inför man en särskild trängselskatt på Essingeleden. Man räknar med att trafiken i rusningstid därmed kommer att minska med i storleksordningen 10 %, vilket kommer att leda till en väsentligt bättre trafiksituation.<br />Trängselskatten är ingen byråkratisk mardröm. Systemet fungerar väl sedan nästan 10 år och är automatiserat. Kostnaden för driften av systemet ligger på cirka 1 kr per passage. Fakturering sker månadsvis och till stor del elektroniskt. Även pappersfakturor på lägsta belopp överstiger med råge administrationskostnaderna.<br /><br />Birger Höök<br />Projektledare Trängselskatt Stockholm<br />Birgerhttps://www.blogger.com/profile/18285105944874953669noreply@blogger.com