Visar inlägg med etikett revision. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett revision. Visa alla inlägg

måndag 13 juni 2016

Återinför revisionsplikten

Nu varnar Ekobrottsmyndigheten för att ekobrottsligheten ökar i samband med att revisionsplikten för små aktiebolag slopades för fem år sedan.
Att man inte lär sig att sådana åtgärder är som att ropa "fritt fram" till kriminella. Det hela gjordes förstås för att underlätta för små aktiebolag att hantera administrationen. Men tyvärr, företagare, att ha ett företag innebär administration inklusive revision.
Att slopa revisionsplikten var en åtgärd från alliansregeringen. Så typiskt, mindre kontroll på bolag, mer på enskilda bidragstagare.
Men nu är det väl bara dags för dagens regering att återinföra revisionsplikten. Minsta lilla förening förväntas ju ha någon form av revision, så varför inte aktiebolag.

tisdag 21 juni 2011

Korrupta företag i svensk sjukvård

För andra gången visar nu revisionen av vårdbolagen Aleris AB och Nacka Närsjukhus Proxima AB att företagen tagit betalt för sjukbesök som inte ägt rum, dubbelfakturerat eller registrerat brev som läkarkontakt.


Det handlar om miljonbelopp som dessa företag försnillat till sig av skattemedel. Stockholms läns landsting säger att de ska återkräva pengarna (och det är andra gången de gör det) det a. Men vad de borde göra är att säga upp avtalet med dessa företag. Problemet är att man låst fast sig i den privata vårdsektorn och har inte längre egna resurser att ta över verksamheten. Så dessa korrupta företag får fortsätta verka med skattemedel.


När vi talar om utvecklingsländer kallas sådant här för korruption. Vi talar om hur himla noga det är att skattebetalarnas pengar inte hamnar i fel fickor. Hur vore det med samma omsorg om skattemedlen här hemma?