Idag uppmärksammar DN ett problem som alliansregeringen ställt till med, nämligen bidragen till företag för att de ska anställa. Enligt alliansen är bidrag bara fult när det gäller enskilda människor, inte när det gäller företag.
"För långtidsarbetslösa och nyanlända handlar det om nystartsjobb (stöd för långtidsarbetslösa motsvarande 63 procent av lönen, lika länge som arbetslösheten varat, i upp till fem år), lönebidrag (för personer med nedsatt arbetsförmåga), instegsjobb (för nyanlända), särskilt anställningsstöd (85 procent av lönen för långtidsarbetslösa i jobb- och utvecklingsgarantin) och förstärkt särskilt anställningsstöd. Till det kommer trygghetsanställning, utvecklingsanställning och offentligt skyddat arbete för personer med funktionshinder", skriver DN.
Det som händer sen är inte, vilket kanske var syftet, att de som fått in en fot på arbetsmarknaden får stanna kvar där. Nej, när bidragstiden är slut, åker den anställde ut och företaget fixar en ny person med bidrag. Detta är satt i system, särskilt bland småföretag. M a o är det vi skattebetalare som subventionerar jobben i låglönebranscher som städning, restaurang-och cafébranschen, taxi m fl.
De branscher som verkligen skulle behöva stöd är istället den offentliga sektorn (där är ju syftet att skatten betalar), framför allt vård, skola och omsorg. En omfördelning av pengar som går till att underhålla företag som inte ens är seriösa nog att anställa på längre sikt, utan missbrukar systemet, till de verksamheter som vi medborgare förväntar oss ska finansieras med skattemedel vore av godo (och då menar jag inte privata koncerner som Aleris m fl).
Låt privat vara privat och lägg pengarna i den offentliga sektorn.
Visar inlägg med etikett Aleris. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Aleris. Visa alla inlägg
tisdag 6 januari 2015
lördag 20 december 2014
Rädda Karolinska - lägg ner vårdcentraler
Karolinska sjukhuset går back med 500 miljoner. Svaret på detta är nya sparkrav från politikerna (Stockholms läns borgerliga landsting). Där har Filippa Reinfeldt (m) huserat i alltför många år. Otroligt nog valde väljarna i länet ändå att fortsätta med denna politik, där nya vårdcentraler i priviligerade områden prioriterats på bekostnad av akut sjukvård och vår för allvarligt sjuka. Men många kommuner i länet har ju egen moderat majoritet.
Hur vore det att stänga några av de vårdcentraler som dykt upp under parollen "det fria vårdvalet" för att istället satsa pengarna i de sjukhus där de behövs mest? Det är i princip omöjligt att spara mer på KS. Chefen för vuxenakuten säger upp sig för att han inte kan ta ansvar för en besparing på 40 miljoner.
Det gäller att inte bli sjuk de närmaste fyra åren. Eller så får stockholmarna belasta andra landsting (notan skickas visserligen till Stockholm, men platserna upptas ju ändå). Det fria vårdvalet är redan en chimär i förlossningsvården. Man får ta det som råkar finnas. Snart gäller det all form av sjukhusvård, men är du förkyld finns nya privata centraler att gå till - för dina skattepengar.
Och Filippa har nu fått jobb på Aleris. Ja, de måste väl tacka henne på något sätt. I andra länder brukar det kallas korruption.
Hur vore det att stänga några av de vårdcentraler som dykt upp under parollen "det fria vårdvalet" för att istället satsa pengarna i de sjukhus där de behövs mest? Det är i princip omöjligt att spara mer på KS. Chefen för vuxenakuten säger upp sig för att han inte kan ta ansvar för en besparing på 40 miljoner.
Det gäller att inte bli sjuk de närmaste fyra åren. Eller så får stockholmarna belasta andra landsting (notan skickas visserligen till Stockholm, men platserna upptas ju ändå). Det fria vårdvalet är redan en chimär i förlossningsvården. Man får ta det som råkar finnas. Snart gäller det all form av sjukhusvård, men är du förkyld finns nya privata centraler att gå till - för dina skattepengar.
Och Filippa har nu fått jobb på Aleris. Ja, de måste väl tacka henne på något sätt. I andra länder brukar det kallas korruption.
Etiketter:
:Filippa Reinfeldt,
Aleris,
besparing,
chimär,
förlossning,
Karolinska,
korruption,
landsting,
majoritet,
paroll,
sjukhus,
sjukvård,
skattepengar,
sparkrav,
vuxenakut,
vårdcentral,
vårdval
tisdag 27 augusti 2013
Vardag hela veckan på nya Carema
Man kan inte bli annat än full i skratt. Vårdbolaget Carema byter namn – till Vardaga. Ett namn som fullkomligt inbjuder till gyckel. Desperationen lyser igenom. Kanske alltför få miljoner rullar nu vidare till skatteparadisen efter tidigare vårdskandaler när kunderna sviker. Nu måste åtminstone en kosmetisk förändring ske.
”Själva var vi inte dåliga för två år sedan men är bättre än vi någonsin varit idag.”, säger vd Fredrik Gren till AB. Ja, med tanke på det som hände för två år sedan, kan man väl nästan bara bli bättre.
Namnbyte på något impopulärt är en klassisker – alltifrån kalhygge till föryngringsyta till Migrationsverket istället för Invandrarverket. Populariteten har dock inte ökat. Men visst Carema har kanske lyft sig i kragen. De har dock gjort en liten miss. I listorna på vårdgivare står företagen i bokstavsordning och eftersom det finns ett hundratal i Stockholm kanske man inte orkar ända ner till Vardaga.
Nu återstår att se vad Aleris och Attendo kommer att kalla sig. De kanske håller fast vid något på A.
”Själva var vi inte dåliga för två år sedan men är bättre än vi någonsin varit idag.”, säger vd Fredrik Gren till AB. Ja, med tanke på det som hände för två år sedan, kan man väl nästan bara bli bättre.
Namnbyte på något impopulärt är en klassisker – alltifrån kalhygge till föryngringsyta till Migrationsverket istället för Invandrarverket. Populariteten har dock inte ökat. Men visst Carema har kanske lyft sig i kragen. De har dock gjort en liten miss. I listorna på vårdgivare står företagen i bokstavsordning och eftersom det finns ett hundratal i Stockholm kanske man inte orkar ända ner till Vardaga.
Nu återstår att se vad Aleris och Attendo kommer att kalla sig. De kanske håller fast vid något på A.
Etiketter:
.Migrationsverket,
Aleris,
Attendo,
Carema,
desperation,
Fredrik Gren,
föryngringsyta,
gyckel,
Invandrarverket,
kalhygge,
klassiker,
namnbyte,
popularitet,
skatteparadis,
vardag,
Vardaga,
vårdbolag,
vårdskandal
söndag 13 november 2011
Apotek vill ha mer skattepengar
Peter Wolodarski börjar bli nervös. Carema, Aleris och Attendo Care, alla stora riskkapitalbolag med konton i skatteparadis, börjar nu visa sina rätta nyllen. "Carema förstör för andra" skriver Wolodarski och är rädd att hela idén med vinst i den offentliga sektorn är hotad.
Det får vi verkligen hoppas att den är. Det går ju alldeles utmärkt för våra nordiska grannländer att ha icke vinstdrivande företag som utförare. Men då är ju inte riskkapitalbolagen intresserade förstås. Men det ska vi väl bara vara tacksamma för.
Nu ropar också apoteken efter mer skattepengar. De fick ju en hacka när vårt vanliga Apotek utarmades, för att kunna konkurrera. Men det går visst inte så bra för de stora kedjorna. Vinsten blir inte tillräckligt hög trots att många apotek nu mer ser ut som parfymdiskarna på Åhléns. Så de skriker på mer understöd.
Och när det gäller den här typen av understöd brukar inte regeringen ha svårt att lätta på plånboken.
Det får vi verkligen hoppas att den är. Det går ju alldeles utmärkt för våra nordiska grannländer att ha icke vinstdrivande företag som utförare. Men då är ju inte riskkapitalbolagen intresserade förstås. Men det ska vi väl bara vara tacksamma för.
Nu ropar också apoteken efter mer skattepengar. De fick ju en hacka när vårt vanliga Apotek utarmades, för att kunna konkurrera. Men det går visst inte så bra för de stora kedjorna. Vinsten blir inte tillräckligt hög trots att många apotek nu mer ser ut som parfymdiskarna på Åhléns. Så de skriker på mer understöd.
Och när det gäller den här typen av understöd brukar inte regeringen ha svårt att lätta på plånboken.
Etiketter:
Aleris,
apotek,
Attendo Care,
Carema,
grannland,
konkurrera,
Offentlig sektor,
parfym,
Peter Wolodarski,
plånboken,
regeringen,
riskkapitalbolag,
skattemedel,
understöd,
vinstdrivande,
Åhléns
tisdag 21 juni 2011
Korrupta företag i svensk sjukvård
För andra gången visar nu revisionen av vårdbolagen Aleris AB och Nacka Närsjukhus Proxima AB att företagen tagit betalt för sjukbesök som inte ägt rum, dubbelfakturerat eller registrerat brev som läkarkontakt.
Det handlar om miljonbelopp som dessa företag försnillat till sig av skattemedel. Stockholms läns landsting säger att de ska återkräva pengarna (och det är andra gången de gör det) det a. Men vad de borde göra är att säga upp avtalet med dessa företag. Problemet är att man låst fast sig i den privata vårdsektorn och har inte längre egna resurser att ta över verksamheten. Så dessa korrupta företag får fortsätta verka med skattemedel.
När vi talar om utvecklingsländer kallas sådant här för korruption. Vi talar om hur himla noga det är att skattebetalarnas pengar inte hamnar i fel fickor. Hur vore det med samma omsorg om skattemedlen här hemma?
Det handlar om miljonbelopp som dessa företag försnillat till sig av skattemedel. Stockholms läns landsting säger att de ska återkräva pengarna (och det är andra gången de gör det) det a. Men vad de borde göra är att säga upp avtalet med dessa företag. Problemet är att man låst fast sig i den privata vårdsektorn och har inte längre egna resurser att ta över verksamheten. Så dessa korrupta företag får fortsätta verka med skattemedel.
När vi talar om utvecklingsländer kallas sådant här för korruption. Vi talar om hur himla noga det är att skattebetalarnas pengar inte hamnar i fel fickor. Hur vore det med samma omsorg om skattemedlen här hemma?
Etiketter:
Aleris,
dubbelfakturera,
företag.,
korruption,
Nacka Närsjukhus,
revision,
sjukvården,
vårdbolag
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)