43 procent av svenskarna lever upp sin lön varje månad och har ingen sparbuffert. Det är nästan hälften av den arbetande befolkningen. Och i en artikel från nyhetsbyrån Reuters konstateras att Sverige har haft den största ökningen av klyftor i samhället av alla de 34 OECD-länderna de senaste 15 åren. EUs statistiska organ Eurostat slår fast att efter Bulgarien har Sverige den högsta procenten risk för befolkningen att bli fattig.
Det går fort utför i alliansens Sverige. Och Schlingman kommer att få allt svårare att beskriva Sverige i termer av "den svenska modellen" som beundrats över hela världen, för den finns inte mer. Vad ska vi med stabila statsfinanser när de inte används till alla medborgares fromma?
Istället vill särskilt centerpartiet, som nu bjuder över folkpartiet, sänka alla ingångslöner. Lönesänkningen ska nu gälla alla som börjar ett jobb, inte bara ungdomar, utan också t ex invandrare. Hur ska de kunna leva på löner på 12 ooo i månaden före skatt, kanske med familjer att försörja?
Våra politiker måtte leva i en helt annan värld, trots att medierna numera faktiskt fylls av bevis på hur eländigt det står till på många områden i vårt land. Vilken sanslös cynism som visas de människor som redan har det svårt att få ekonomin att gå ihop, samtidigt som bankchefer m fl kammar hem miljoner om året i bonusar och förmåner.
Kommer osökt att tänka på Hoola Bandoolas gamla sång "Keops pyramid". Sista versen handlar om ett folk som byggde ett torn som blev så högt "att de där uppe och därnere inte längre förstod varandra. Och då rasade tornet samman"......
Visar inlägg med etikett Hoola Bandola. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Hoola Bandola. Visa alla inlägg
torsdag 22 mars 2012
onsdag 13 april 2011
Regeringen har abdikerat
Tack Anders Borg. Nu får jag ännu mer i plånboken. Kanske kan jag gå ner i arbetstid nu, när du ger mig mer pengar. För jobbskatteavdrag betyder väl att man ska jobba mindre? Inte om man är sjukvårdsbiträde förstås. Då måste man jobba mer (om man nu får möjlighet att gå upp i tid förstås), för Borg vill ju sänka lönerna för dem som jobbar i vård och omsorg. Och jobbar man på Karolinska sänks ob-tillägget också. Så de där ynka hundralapparna du skänker till denna yrkesgrupp behövs nog mer än väl. Annars får man väl bara instämma i kören som ropar "idéfattigt och torftigt" om vårbudgeten. Inga välbehövliga investeringar i infrastruktur och energi. Bara denna totala fixering vid skatter, skatter, skatter. Regeringen har ju i praktiken abdikerat. Det finns inget de vill göra nu när de försämrat sjukförsäkring och A-kassa och sålt de mest välrenommerade svenska företagen. Hela idén verkar vara att landet sköts bäst av utländska företag och riskkapitalister. Regeringen kan sitta och njuta sitt otium med högre löner och lägre skatter. Och med sänkt restaurangmoms kanske krogbesöken blir billigare också. Men räntor och hyror går upp liksom matpriserna. Inte bekymrar det Anders Borg. Han lever inte i den världen och inte den övriga regeringen heller. Det visar tidningen Riksdag & Departement svart på vitt i en bred kartläggning över var våra riksdags- och kommunpolitiker bor. De bor i de stora städernas innerstäder eller i välbärgade villaförorter. Man kommer osökt att tänka på Hoola Bandolas låt "Keops pyramid" där de som hade makt byggde ett torn, "men till slut var tornet så högt att de där uppe och nere inte längre förstod varandra". Den slutar "Och då rasade tornet samman".
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)