Visar inlägg med etikett UNESCO. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett UNESCO. Visa alla inlägg

tisdag 1 november 2011

Sverige går på Israels linje

Sverige röstar, tillsammans med 13 andra stater, nej till palestinskt medlemskap i UNESCO. Ändå vill regeringen hävda att man är för en tvåstatslösning. Det normala i det här läget hade varit att lägga ned sin röst om man nu vill fortsätta plädera för det dödfödda i nya fredssamtal. Ett nej är ju en tydlig markering att man följer Israels linje.
Redan att tro på fredssamtal är en bekvämlighetens linje. Man kan lugnt luta sig tillbaka i förvissning om att parterna kommer att stå kvar på status quo.
Palestinierna har nu börjat ta saken i egna händer och ansöker om medlemskap i FN och FNs organisationer. Israels svar på det är 2000 nya bosättningar.
Så kriget fortsätter - med hämnd på hämnd. Men om världen skulle erkänna Palestina och det dessutom hände positiva saker i länderna runt omkring - då skulle Israel stå där naket.
Det är för övrigt märkligt, eller snarare skamligt, att man välkomnar demokrati i alla länderna i regionen utom just i Palestina. Där blev det bojkott av EU istället.
Så Israel kan lugnt bygga vidare.