Aftonbladet har ägnat en del spaltmeter åt näthatet och redaktörer har varit upprörda över de besinningslösa inlägg och kommentarer som drabbar främst kvinnor.
Men idag skriker deras löpsedel att schlagerprogramledare hånar Laila Bagge. Och det är inte första gången framför allt kvällstidningarna talar om vilka som hånas. Inte nog med att människor hånas, ännu fler ska läsa om det så hånet gör dubbelt så ont.
Dessa tidningar har själva bidragit till den ton man nu finner i diverse kommentarsfält och bloggar. Att håna människor är sanktionerat och sedan har det hela accelererat till hot och förtal på internet.
Hela 2000-talet har handlat om att uttrycka sig allt råare offentligt. Och samhällsklimatet blir därefter.
Visar inlägg med etikett löpsedel. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett löpsedel. Visa alla inlägg
lördag 9 februari 2013
Aftonbladets dubbelmoral
Etiketter:
Aftonbladet,
bloggar,
dubbelmoral,
förtal,
hot,
hån,
inlägg,
internet,
kommentarer,
kvällstidning,
Laila Bagge,
löpsedel,
näthat,
programledare,
samhällsklimat,
sanktionera,
schlager,
spaltmeter,
ton
lördag 5 november 2011
Expressen har slutat med journalistik
Idag är det Stand Up for Journalism Day. Ja, det gör man ju gärna om det finns någon journalistik att stå upp för.
Det gäller definitivt inte Expressen. De håller på med en förföljelsekampanj mot Håkan Juholt som inte står Mosa Mona-kampanjen efter. Varje vecka gör de en egen förtroendemätning som de sen kan dra på löpet om hur extremt lågt förtroendet för Juholt är. Däremellan får spinn och ryktesspridning stå för löpsedlarna. Idag t ex står det att "Juholt begär ett fallskärmsavtal på 1,7 miljoner om han avgår". Försökte förgäves hitta denna artikel på deras hemsida. Inte ett spår. Om det nu är en nyhet som anses så stor att den platsar på löpet, varför inte ett ord på expressen.se?
Men avsikten är uppenbar: håll tveksamheterna kring Juholt vid liv, så att alliansen kan segra i valet 2014. Att de skulle klara det på egna meriter är ju knappast troligt.
Men journalistik är det inte.
Det gäller definitivt inte Expressen. De håller på med en förföljelsekampanj mot Håkan Juholt som inte står Mosa Mona-kampanjen efter. Varje vecka gör de en egen förtroendemätning som de sen kan dra på löpet om hur extremt lågt förtroendet för Juholt är. Däremellan får spinn och ryktesspridning stå för löpsedlarna. Idag t ex står det att "Juholt begär ett fallskärmsavtal på 1,7 miljoner om han avgår". Försökte förgäves hitta denna artikel på deras hemsida. Inte ett spår. Om det nu är en nyhet som anses så stor att den platsar på löpet, varför inte ett ord på expressen.se?
Men avsikten är uppenbar: håll tveksamheterna kring Juholt vid liv, så att alliansen kan segra i valet 2014. Att de skulle klara det på egna meriter är ju knappast troligt.
Men journalistik är det inte.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)