32 vargar får skjutas i årets "skyddsjakt". Det spelar ingen roll att skyddsjakt definieras som jakt på ett specifikt och farligt djur, vilket EU noggrant påpekat för Sverige.
Och då blir plötsligt EU och dess regler helt ointressanta för Sverige. Vi rullar iväg 100 miljarder för att rädda euron, läs för att Reinfeldt ska få sitta med på ett toppmöte. Samtidigt nonchalerar vi helt ett direktiv om rovdjur som vi själva undertecknat. Allt för att tillfredställa en högljudd minoritet av jägare.
Hur kom man fram till siffran 32? Det sägs att vi bara har 200 vargar i Sverige. Ett tjugotal gick åt förra året, ett mörkertal i tjuvjakt ökar på siffran, förutom att vissa vargar blir påkörda eller dör av andra skäl. I princip skulle vi alltså vara nere i ett 100-tal vid det här laget. En alldeles för liten stam för att vara bärkraftig.
När får Lena Ek stå till svars?
Visar inlägg med etikett rovdjur: jägare. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett rovdjur: jägare. Visa alla inlägg
söndag 5 februari 2012
Sverige nonchalerar EU
Etiketter:
bärkraftig,
direktiv,
EU,
euron,
Fredrik Reinfeldt,
Lena Ek,
minoritet,
mörkertal,
rovdjur: jägare,
skyddsjakt,
tjuvjakt,
toppmöte,
vargar
söndag 21 augusti 2011
Fegjakt på björn
Idag inleds årets björnjakt. Det finns 33 000 björnar i Sverige enligt en notis i DN (pappersupplagan). Närmare 300 får skjutas. Fler än vad man vill att vargstammen ska vara i Sverige.
Dessutom använder man åtelfällor (dvs lägger ut slaktavfall) och skjuter björnen när den vittjar fällan. Fegjakt m a o.
Det är konstigt att det inte finns någon debatt om björnjakt. Här finns 33 000 björnar, som dessutom, till skillnad från vargen, då och då attackerat människor (dock oftast sådana som haft lös hund). Varför tycker man att en stam på 33 000 av detta rovdjur är OK, medan en liten spillra varg ska jagas till utplåning?
Naturligtvis för att vargen jagar samma villebråd som människan, älg och rådjur. Björnen äter ju mest blåbär.
Visst behövs jakt, inte minst på vildsvin. Men det kanske inte är lika sexigt som att fälla en varg. Kanske har jägarlobbyn instiftat ett pris till den som fäller den sista. Och då jublar väl vår jaktminister Carlgren.
Dessutom använder man åtelfällor (dvs lägger ut slaktavfall) och skjuter björnen när den vittjar fällan. Fegjakt m a o.
Det är konstigt att det inte finns någon debatt om björnjakt. Här finns 33 000 björnar, som dessutom, till skillnad från vargen, då och då attackerat människor (dock oftast sådana som haft lös hund). Varför tycker man att en stam på 33 000 av detta rovdjur är OK, medan en liten spillra varg ska jagas till utplåning?
Naturligtvis för att vargen jagar samma villebråd som människan, älg och rådjur. Björnen äter ju mest blåbär.
Visst behövs jakt, inte minst på vildsvin. Men det kanske inte är lika sexigt som att fälla en varg. Kanske har jägarlobbyn instiftat ett pris till den som fäller den sista. Och då jublar väl vår jaktminister Carlgren.
Etiketter:
Andreas Carlgren,
björnjakt,
blåbär,
fälla,
lobbyn,
rovdjur: jägare,
vargar,
vildsvin,
åtel,
älg: rådjur
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)