Visar inlägg med etikett anknytning. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett anknytning. Visa alla inlägg

söndag 15 januari 2017

Kommer Trump att upprepa 30-talets deportationer?

Såg ett program i veckan på Kunskapskanalen som handlade om latinamerikaner i USA. Mycket intressant, inte minst för att dessa nu står inför en liknande situation som på 30-talet. Då deporterades nämligen 100-tusentals framför allt mexikaner, som arbetade i USA. När depressionen kom var de inte längre välkomna som arbetskraft.
Det kändes som en hel del av argumenten från då kan återfinnas i Trumps & co:s retorik. Enligt honom själv ska han sätta igång med bl a att deportera tiotusentals papperslösa när han tillträder. Ingen vet hur det ska gå till, men det har gjorts en gång, så risken för en upprepning är stor.
Papperslösa invandrare är ett stort problem, också hos oss. Framför allt gäller det barnen, varav många är födda här. Jag har heller ingen lösning, men att bara kasta ut folk till länder där de inte längre har någon anknytning känns oerhört inhumant.

torsdag 24 november 2011

Omänskliga migrationslagar

Så här ser omänsklighetens ansikte ut. Den här figuren har bestämt att två föräldralösa barn tre och fem år ska utvisas från Sverige till Italien, där de inte har någon som helst anknytning till någon.
Regeringen brukar högstämt tala om mänskliga rättigheter och barns rätt. Men Tobias Billström har stiftat en migrationslag som strider mot barnkonventionen som Sverige skrivit under och hänvisar till så fort det rör barn i andra länder. Här har vi dock inget förbarmande.
Däremot låter han gladeligt lågutbildade personer från andra länder komma hit på lösa boliner och arbeta i oseriösa företag som utnyttjar denna arbetskraft och bidrar till lönedumpning, vilket är precis vad regeringen vill.
Och precis som med Försäkringskassan lyder tjänstemännen på Migrationsverket blint och verkställer beslut som strider mot allt sunt förnuft.
Per Schlingman och moderaterna vill ändra bilden av Sverige. De kommer garanterat att lyckas.