Visar inlägg med etikett barnfamilj. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett barnfamilj. Visa alla inlägg

lördag 20 oktober 2012

Skolnedläggning på grund av skolpeng

Idén att lägga ned Farsta gymnasium är som vanligt ett resultat av kortsiktigt tänkande, grundat på den idiotiska skolpengen.
Farsta är en växande ort, där har byggts väldigt mycket på sistone, inte minst det nya Larsbodaområdet. Dit flyttar nu många barnfamiljer. Om nu inte skolan får tillräckligt med gymnasieelever under en period kanske den kan öppnas för lägre klasser.
Skollokaler växer inte på träd och alltför många skolor i Stockholmsområdet har varken matsalar, gymnastikutrymmen eller bibliotek. Vi har inte råd med den koertsiktiga lekstuga som skolpengen skapar. Skolor kommer alltid att behövas framöver och dess existens ska inte grundas i kortsiktigt ekonomiskt tänkande.

söndag 17 april 2011

Slapphänta hundägare får skylla sig själva

Idag är nyheterna fulla med berättelsen om en "barnfamilj som attackerats av en varg" eller om det var två. Nu var det ju inte familjen som attackerades utan familjens hund, som sprang lös. Och, trots att händelsen säkert var chockartad, får familjen faktiskt skylla sig själv. Det finns regler för hur hunden får röra sig ute. Bl a får den inte gå lös i skog och mark efter 22 mars, pga dräktiga djur och ungar. Men alltför många hundägare tycker att kopplingsregler inte gäller just deras hund. Och i det här fallet är det ju uppenbart att familjen inte hade koll på hunden. Förutom att de redan bröt mot kopplingstvånget, är det ju direkt korkat att ha hunden lös i ett område där man vet att det finns varg (det kan väl inte ha undgått någon boende att det finns ett revir i Rialaområdet inte långt från Norrtälje och vargen vandrar långa sträckor). Men nu späds vargskräck och varghat ytterligare på, som varje gång vargen följer sin instinkt och attackerar hundar (som ju ursprungligen härstammar från vargen) inom sitt revir, eller river får, när fårägare inte har vett att sätta upp vargstängsel. Ingen varg har attackerat människor i modern tid. Vi behöver en livskraftig rovdjursstam i Sverige. Det säger ju t o m Andreas Carlgren. Men han tycker vi ska jaga fram den, vilket han tyvärr får medhåll om varje gång en oaktsam hundägare släpper sin hund i ett vargrevir.