Visar inlägg med etikett dispens. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett dispens. Visa alla inlägg

onsdag 2 januari 2013

Religion får utövas på fritiden.

Skrämmande att svenska rättsinstanser kan godkänna religiösa skäl för barn att få hemundervisning. Just detta strider starkt mot de värderingar vi har i Sverige, nämligen att alla barn ska gå i skola och dessutom likvärdiga skolor.
Skolpolitiken har ju gått 50 år tillbaka i tiden med friskolereformen som lett till än mer segregation i vårt samhälle, men att barn i religiösa familjer skulle få dispens från den vanliga skolan, strider mot hela tänkandet i svensk skolpolitik. Ja, innan flumminister Björklund tog över i alla fall. Men inget i nuvarande regler säger att religion är ett skäl för hemundervisning.
Orsaken till att den tvist som nu uppstått är att man (föräldrarna?) anser att barnen skulle mobbas pga sin religion. Barn mobbas dessvärre redan i skolan av diverse orsaker och det finns regler för hur skolor ska hantera det. Detta är ett svepskäl för att hålla barn borta från det samhälle de växer upp i.
Barn behöver se olika världar. Hindra dem inte.

lördag 5 mars 2011

Övertid minskar jobbtillfällen

Nu föreslår regeringen att arbetsgivarna ska få rätt att ta ut än mer övertid av sina anställda. E24 rapporterar att förslaget går ut på att man slopar dispensen för övertidsuttag över 150 timmar om året, vilket i princip betyder att man kan beordra hur mycket övertid som helst. Med dispens kan man tänka sig att det ändå finns en gräns för övertidsuttag, då det är annars innebär byråkratiskt krångel att överskrida 150 timmar.
Det man kan oroa sig för i detta sammanhang är t ex vård och omsorg. Där går personalen redan på knäna i alltför slimmade organisationer och en sådan här regellättnad motiverar ju inte direkt arbetsgivare att anställa fler, tvärtom. Man kanske t o m väljer att spara in på personal. Och så blir det inte fler jobb, kanske färre.