Rut-avdraget är populärast i Danderyd, menar Svenskan idag. Även i Täby och Lidingö utnyttjas det flitigt. Och det var ju knappast oväntat.
Alliansens reformer är till för de välbeställda. De kallar det "arbetslinje" och påstår att det skapar jobb. Ja, kanske en del vita företag i marginalen. Men andra undersökningar visar att svartjobben i branschen inte minskat. Och det är i den här branschen och restaurangbranschen som arbetskraftsinvandringen är som störst. Och här finns gott om oseriösa företag som utnyttjar människor som kommer hit utan kunskap om lagar och regler.
Men vad har vi fått för samhälle när välbeställda människor kan få skattereduktion vid köp av vissa tjänster, där vi andra indirekt får vara med och betala, medan sjuka får se högkostnadsskyddet höjt.
Argumentet för detta är att "det har inte höjts på tio år", vilket ju är ett ganska märkligt argument, när man samtidigt tycker sig ha råd med rut och rot och sänkt restaurangmoms. Men sjuka är ju en särskilt förhatlig grupp för alliansen.
"Man ska inte ligga samhället till last" är en gammal feodal devis. Men det är just vad rut leder till. Välbeställda människor som snyltar på dem som inte har råd.
Om det åtminstone vore inkomstprövat, så att man bara fick avdrag under en viss inkomst. Då kunde behövande pensionärer som inte orkar städa själva, men som inte har råd med hjälp få det. Medan de som har råd får betala själva. Fast många rika är nolltaxerare förstås..............
Visar inlägg med etikett högkostnadsskydd. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett högkostnadsskydd. Visa alla inlägg
onsdag 25 januari 2012
torsdag 5 januari 2012
Hägglunds goda fasad krackelerar
Göran Hägglund har jobbat för att visa upp sig som den hygglige, mjuke och socialt engagerade partiledaren, till skillnad från sina moderatkollegor. Nu börjar dock fasaden krackelera. Vilket förklarar varför han har stått ut under alla dessa år med social nedrustning; nu senast höjningen av högkostnadsskyddet där just de sjuka, som inte fått del av jobbskatteavdragen, ska drabbas ytterligare.
Göran Hägglund bryr sig inte alls om utsatta människor. I så fall får det bli frivilligt till någon organisation, där man dessutom får kompensation av andra skattebetalare genom de nya avdragen för gåvor. Tillbaka till 1800-talet bara.
Nu har hans stabschef ägnat sig åt näthat och hån av partikollegor på internet. Får han sparken av Hägglund? Nej då, han får en annan tjänst i regeringskansliet. Vad är det för tjänster där som står och väntar på en person med dåligt omdöme? Antingen är det en annan tjänst i Hägglunds politiska stab och då har ju Hägglund överseende med sin hånande stabschef. Övriga tjänster i regeringskansliet söks ju utifrån kvalifikationer, så han måste i så fall prövas mot andra sökande. Eller? Det var ju alliansen som ville att alla högre tjänster skulle utlysas offentligt. Det har man gått ifrån under tystnad som så mycket annat.
Göran Hägglund bryr sig inte alls om utsatta människor. I så fall får det bli frivilligt till någon organisation, där man dessutom får kompensation av andra skattebetalare genom de nya avdragen för gåvor. Tillbaka till 1800-talet bara.
Nu har hans stabschef ägnat sig åt näthat och hån av partikollegor på internet. Får han sparken av Hägglund? Nej då, han får en annan tjänst i regeringskansliet. Vad är det för tjänster där som står och väntar på en person med dåligt omdöme? Antingen är det en annan tjänst i Hägglunds politiska stab och då har ju Hägglund överseende med sin hånande stabschef. Övriga tjänster i regeringskansliet söks ju utifrån kvalifikationer, så han måste i så fall prövas mot andra sökande. Eller? Det var ju alliansen som ville att alla högre tjänster skulle utlysas offentligt. Det har man gått ifrån under tystnad som så mycket annat.
Etiketter:
alliansen,
Göran Hägglund,
hån,
högkostnadsskydd,
moderaterna,
nedrustning,
näthat,
partieldare,
regeringskansliet,
stabschef
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)