Visar inlägg med etikett parti; Håkan Juholt. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett parti; Håkan Juholt. Visa alla inlägg

lördag 1 oktober 2011

Vi behöver inte ännu ett borgerligt parti

Vad håller sossarna och framför allt Juholt och Waidelich på med? De verkar vara ett totalt omaka par och vad vill de egentligen? Inte samma sak som delar av riksdagsgruppen uppenbarligen. Och Carin Jämtin kan inte svara på några frågor.
"Cirkus Juholt" kallade DN det häromdagen. Och de och övriga borgerliga skribenter har ju bara en önskan: att socialdemokraterna ska "förnya" sig till ett borgerligt parti. Men den förnyelsen genomförde socialdemokraterna på 90-talet och sedan dess har det gått utför med väljarstödet. Den förnyelse som behövs nu handlar om att försöka rädda vad som räddas kan av ett solidariskt samhälle, där inte var och en är sig själv närmast.
Men kanske är Waidelich och kompani rädda att bli av med sina rut-avdrag. Vad Sverige behöver är dock inte ännu ett borgerligt parti. Kanske är det dags för partisplittring?

fredag 19 augusti 2011

S kvar i det förgångna

Enligt Expressen säger 60 procent av socialdemokratiska förtroendevalda nej till ett samarbete med V och MP inför valet 2014. Man tror uppenbarligen att man fortfarande kan regera i minoritet och hoppas på passivt stöd från dessa partier.
Håkan Juholt verkar leva kvar i 50-talet och ser centern som en tänkbar framtida partner. Var har han varit de senaste fem åren? Eller känner han sig mer hemma med ett parti som tävlar med moderaterna om att vara mest nyliberalt?
Dessutom verkar S-folket helt ha glömt bort SD. En joker som kan ställa till det för vem som helst i regeringsställning om de får fortsätta som riksdagsparti.
Det är nya tider nu S. Dags att välja sida. Fast med borgerliga socialdemokrater kanske vänstern faktiskt kan bli ett reellt alternativ med stort inflytande. Låt oss hoppas.