Det blir alltmer uppenbart för allt fler att alliansens s k bostadspolitik är helt bort i tok. I tidningen Riksdag & Departement uttalar sig professorn Hans Lind, fastighetsekonom vid KTH:
"– Man förknippar social housing med segregation, men segregation har vi redan. Situationen blir mer och mer akut. Andelen marginaliserade hushåll kommer att vara icke obetydlig i framtiden. Det blir mer och mer uppenbart att vi behöver ett storskaligt program för bostäder som fattigare människor har råd att bo i."
Nu är vi där alltså, vid begreppet "social housing", dvs särskilda bostäder för mindre bemedlade. Han hänvisar till att Sverige är ett av få länder i Europa som inte har subventionerade bostäder för "fattiga människor". Nej, vi har inte det för vi har (snart hade) allmännyttan. Svensk bostadspolitik var nämligen en gång så framsynt att man byggde bostäder för alla, inte bara dem med ekonomiska och sociala problem. I själva verket var det så man lyckades bygga bort bostadsbristen i framför allt våra större städer.
Nu har alliansen åter skapat en gigantisk bostadsbrist med sin absurda politik att låta sälja ut allmännyttan till, i Stockholm, underpris (alla kommuner har inte sålt till underpris och har därmed mer allmännytta kvar) till dem som just då råkat bo i lägenheterna. Dessutom kräver man att allmännyttan ska drivas affärsmässigt, dvs med vinst. Och resultatet ser vi nu.
Vi behöver inget särskilt "storskaligt program för bostäder som fattigare människor har råd att bo i". Vi har redan allmännyttan och den ska få vara just det. Inte speciellt för "fattiga" dvs att man har någon slags inkomstprövning för att få en lägenhet, utan en allmännytta för alla som förmedlas via kösystem i en fungerande bostadsförmedling.
Det är nämligen inte bara "fattiga" som behöver någonstans att bo. I den heliga valfrihetens namn kanske man faktiskt vill lägga sina pengar på annat än en dyr bostadsrätt.
Visar inlägg med etikett Hans Lind. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Hans Lind. Visa alla inlägg
tisdag 30 april 2013
torsdag 7 april 2011
Ännu en lösning för marknaden
Sent ska syndarn vakna. Idag har DNs huvudledare rubriken "Rädda hyresrätten". Plötsligt har DNs ledarredaktion insett att många vill/måste (här finns jobben) bo i Stockholm och att inte alla har råd med en bostadsrätt (något som alliansen utgått ifrån i sin ombildningspropaganda). Tidningens slutsats är dock att skälet till att så många hyresrätter ombildats till bostadsrätter är att "hyresmarknaden torkat igen". Självklart vill man inte låtsas om att skälet är att man under en period knappt byggde några hyresrätter (inte lönsamt för byggbolagen som blivit av med sina subventioner) och borgarnas intensiva propaganda för ombildningar. Och nästa slutsats är ännu mer anmärkningsvärd. Man hakar på professorn i fastighetsekonomi, Hans Lind, som på DN Debatt föreslog att bostadsrätter och egnahem får uthyras fritt. Detta skulle utöka utbudet av bostäder i Stockholm, menar han. Hans utgångspunkt är alltså att en massa människor inte bor i sina bostäder, utan har dem som spekulationsobjekt. Visst finns det sådana, men de har dem ju mest för att köpa och sälja. Och folk som av olika skäl inte bor i sina bostäder för att de jobbar utomlands eller dylikt, hyr säkert ut sin bostad. Men denna marknad finns ju redan i så fall. Eller menar Hans Lind, och DN med honom, att ett antal rika personer ska köpa upp ett antal borätter för att sedan hyra ut dem (och till vilka hyror då i så fall)? Fler bostäder blir det i alla fall inte. Bättre i så fall med gemensam regional planering, så att jobb och bostäder sprids mer i regionen och en utbyggd kollektivtrafik därtill. Men högern tror som vanligt att marknaden löser allt. Hur många gånger måste de överbevisas?
Etiketter:
borgarna,
bostadsrätter,
byggbolag,
Hans Lind,
hyra,
hyresmarknad,
hyresrätter,
högern,
kollektivtrafik,
marknaden,
ombildning,
Stockhom
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)