Visar inlägg med etikett Stockhom. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Stockhom. Visa alla inlägg

torsdag 7 april 2011

Ännu en lösning för marknaden

Sent ska syndarn vakna. Idag har DNs huvudledare rubriken "Rädda hyresrätten". Plötsligt har DNs ledarredaktion insett att många vill/måste (här finns jobben) bo i Stockholm och att inte alla har råd med en bostadsrätt (något som alliansen utgått ifrån i sin ombildningspropaganda). Tidningens slutsats är dock att skälet till att så många hyresrätter ombildats till bostadsrätter är att "hyresmarknaden torkat igen". Självklart vill man inte låtsas om att skälet är att man under en period knappt byggde några hyresrätter (inte lönsamt för byggbolagen som blivit av med sina subventioner) och borgarnas intensiva propaganda för ombildningar. Och nästa slutsats är ännu mer anmärkningsvärd. Man hakar på professorn i fastighetsekonomi, Hans Lind, som på DN Debatt föreslog att bostadsrätter och egnahem får uthyras fritt. Detta skulle utöka utbudet av bostäder i Stockholm, menar han. Hans utgångspunkt är alltså att en massa människor inte bor i sina bostäder, utan har dem som spekulationsobjekt. Visst finns det sådana, men de har dem ju mest för att köpa och sälja. Och folk som av olika skäl inte bor i sina bostäder för att de jobbar utomlands eller dylikt, hyr säkert ut sin bostad. Men denna marknad finns ju redan i så fall. Eller menar Hans Lind, och DN med honom, att ett antal rika personer ska köpa upp ett antal borätter för att sedan hyra ut dem (och till vilka hyror då i så fall)? Fler bostäder blir det i alla fall inte. Bättre i så fall med gemensam regional planering, så att jobb och bostäder sprids mer i regionen och en utbyggd kollektivtrafik därtill. Men högern tror som vanligt att marknaden löser allt. Hur många gånger måste de överbevisas?

onsdag 6 april 2011

Alliansen missköter Stockholm

I en replik till vänsterpartisterna Karin Rågsjö och Måns Almqvist ger sig de moderata borgarråden Ulla Hamilton och Anna König Jerlmyr in i en beskrivning av Stockholm som få lär känna igen sig i (om man inte bor i Täby, Danderyd eller Stockholms innerstad). T ex skriver de: "Det bästa sättet för att ge alla människor en chans till framgång och ett bra liv är en fungerande skola...I Stockholm råder en verklig valfrihet inom utbildningsområdet. Det gäller från förskoleklass till SFI och vuxenutbildning". Ja, valfriheten gäller framför allt för skolorna, för de s k friskolorna kan ju välja elever (vilket inte de kommunala kan). Ulla och Anna behöver bara läsa M Zarembas artiklar i DN Kultur den senaste veckan för att få veta att skolan inte är bra, särskilt inte i Stockholm. "För att få människor att må bra är bostaden ett av de mest basala behoven för att livet ska fungera" skriver de vidare. Så de skryter med att de ska bygga 15 000 nya bostäder denna mandatperiod. Ja, men bara 6000 av dem är hyresrätter. Man har sålt ut 22 000 hyresrätter och det är inte slut än. I förort efter förort tjatar nu ombildningskonsulterna på hyresgästerna att ombilda. Denna snedvridning av bostadsmarknaden har gjort att bostadslösa måste ta stora lån för att snabbt få en bostad, vilket leder till ytterligare bostadssegregering. Får du inget lån, v g vänta i 25 år på en bostad du har råd med. Staden går med 1,9 miljarder i vinst. Svensk ekonomi går jättebra utropar Anders Borg. Men var ser vi det? Inte i den offentliga sektorn i alla fall. Här går alla på knäna och det enda anställda inom stat och kommun får höra är att det ska sparas. Gränsen är redan nådd, folk mår dåligt på arbetsplatserna för att de numera utför tre personers arbetsuppgifter, men också för att de inte längre vågar kräva något. "Gilla läget" är ordet för dagen och gör du inte det, finns det någon annan som gör det, åtminstone för en tid, och kan ersätta dig. Vart tar alla pengar vägen? Skattesänkningar förstås. Men pengarna går också till de företag som öppnar skolor och vårdcentraler på löpande band, vare sig de behövs eller ej. Och för att dessa privata bidragstagare ska gå med vinst, måste också deras organisationer slimmas. Hur kan en stad få misskötas så som alliansen missköter Stockholm?