Visar inlägg med etikett vänsterpartist. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett vänsterpartist. Visa alla inlägg

torsdag 30 april 2015

Ministrar ska inte demonstrera

Imorgon är det 1 maj. Då demonstrerar socialdemokrater, vänsterpartister m fl. Det som jag alltid funnit märkligt med 1 maj-demonstrationerna är att ministrar går i spetsen för tågen (ja, det gäller ju inte V förstås). Att alla på vänsterkanten de senaste åtta åren haft anledning att demonstrera är ju uppenbart.
Men nu sitter S vid maktens köttgrytor igen och likväl kommer Löfven m fl att gå i täten för demonstrationståg på olika håll i landet. Av gammal hävd har ju 1 maj-demonstrationerna växt ur folkets/arbetarnas frustration över maktens arrogans och klyftorna i samhället.
Än så länge har inte den nya regeringen haft möjlighet att visa vad den går för, så i år kan det ju fortfarande vara angeläget för socialdemokraterna att uttrycka vad de vill via demonstrationstågen. Men om man betänker den förra socialdemokratiska regeringsperioden med Göran Persson i ledningen, blir det ganska absurt när han gick i spetsen för demonstrationer för saker som S definitivt inte stod för under den perioden.
Att ministrarna talar är däremot OK. De får chansen att berätta vad de faktiskt gör och vill göra. Men lämna tågen åt folket. Det är ett sätt för dem att göra sig hörda. Fast numera kanske det snarare är twitter som gäller.

tisdag 15 november 2011

Om Jonas kan tala könsmaktsordning

Vänsterpartisten Alice Åström har sagt att ett feministiskt parti som V bör ha en kvinnlig partiledare. Jag håller inte med.
Överhuvudtaget ogillar jag hela diskussionen om feminism. Det är ett begrepp som folk slår i huvudet på varandra vilket tar bort fokus från sakfrågan. Och saken handlar om att kvinnor på många områden i vårt samhälle och i världen är underordnade patriarkatet. Det betyder inte att varje enskild man förtrycker kvinnor utan det är ett systemfel.
Framför allt är det glädjande om män kan tala i de här termerna. Därför gör det inget om V får en manlig partiledare, så länge vederbörande kan se hur könsmaktsordningen ser ut och åskådliggöra den i politiken. Det hoppas jag att Jonas Sjöstedt kan och jag tror att han är den som har störst chans att matcha socialdemokraterna med en tydlig vänsterpolitik.
Kanske blir jag t o m medlem om det blir han.

onsdag 6 april 2011

Alliansen missköter Stockholm

I en replik till vänsterpartisterna Karin Rågsjö och Måns Almqvist ger sig de moderata borgarråden Ulla Hamilton och Anna König Jerlmyr in i en beskrivning av Stockholm som få lär känna igen sig i (om man inte bor i Täby, Danderyd eller Stockholms innerstad). T ex skriver de: "Det bästa sättet för att ge alla människor en chans till framgång och ett bra liv är en fungerande skola...I Stockholm råder en verklig valfrihet inom utbildningsområdet. Det gäller från förskoleklass till SFI och vuxenutbildning". Ja, valfriheten gäller framför allt för skolorna, för de s k friskolorna kan ju välja elever (vilket inte de kommunala kan). Ulla och Anna behöver bara läsa M Zarembas artiklar i DN Kultur den senaste veckan för att få veta att skolan inte är bra, särskilt inte i Stockholm. "För att få människor att må bra är bostaden ett av de mest basala behoven för att livet ska fungera" skriver de vidare. Så de skryter med att de ska bygga 15 000 nya bostäder denna mandatperiod. Ja, men bara 6000 av dem är hyresrätter. Man har sålt ut 22 000 hyresrätter och det är inte slut än. I förort efter förort tjatar nu ombildningskonsulterna på hyresgästerna att ombilda. Denna snedvridning av bostadsmarknaden har gjort att bostadslösa måste ta stora lån för att snabbt få en bostad, vilket leder till ytterligare bostadssegregering. Får du inget lån, v g vänta i 25 år på en bostad du har råd med. Staden går med 1,9 miljarder i vinst. Svensk ekonomi går jättebra utropar Anders Borg. Men var ser vi det? Inte i den offentliga sektorn i alla fall. Här går alla på knäna och det enda anställda inom stat och kommun får höra är att det ska sparas. Gränsen är redan nådd, folk mår dåligt på arbetsplatserna för att de numera utför tre personers arbetsuppgifter, men också för att de inte längre vågar kräva något. "Gilla läget" är ordet för dagen och gör du inte det, finns det någon annan som gör det, åtminstone för en tid, och kan ersätta dig. Vart tar alla pengar vägen? Skattesänkningar förstås. Men pengarna går också till de företag som öppnar skolor och vårdcentraler på löpande band, vare sig de behövs eller ej. Och för att dessa privata bidragstagare ska gå med vinst, måste också deras organisationer slimmas. Hur kan en stad få misskötas så som alliansen missköter Stockholm?

söndag 30 maj 2010

DN utser rödgrön minister

Rätt intressant att se att Peter Wolodarski i dagens ledare DN utser Lars Ohly till utrikesminister. Samtidigt skriver han "att Mona Sahlin och socialdemokraterna vill släppa in vänsterpartiet till UD är huvudlöst".
När sa Mona Sahlin att de skulle låta någon vänsterpartist regera i UD?
Nej, naturligtvis bara ännu ett grepp för att skrämma väljare från att rösta på de rödgröna.
Han skriver också att det inte finns något avsnitt om EU i det rödgröna manifestet och hur ska de förhålla sig till detta? Ja, det kanske faktiskt är så att man accepterat att vad man än tycker om EU så är vi nu med och EU är en del i regeringsarbetet vare sig man vill eller inte, EU bestämmer Sveriges utrikespolitik (har det undgått Wolodarski?)handlingsutrymmet för ett litet land (i folkmängd) som Sverige blir allt mindre. Som ordförandeland kunde Sverige ha påverkat mer, men Reinfeldt & co valde förstås den försiktiga vägen och satt så still i båten det bara gick. Nu har vi den märkliga utrikestjänsten där Catherine Ashton slåss om inflytandet med "presidenten" Rompuoy, EUs ordförande Barroso, det tillfälliga ordförandelandets stats- och utrikesminister (just nu Spanien, 1 juli Belgien)EU-kommissionärer inom området samt Europaparlamentet. EU kommer så småningom att implodera, det är bara att vänta. Eurokrisen visar vägen.