Bostadsbristen är ett av samhällets största problem. Man talar om låg rörlighet och inlåsningar.
Detta vill borgarna lösa med marknadshyror. En reform som skulle kasta ut en hel del människor på gatan och därmed öka samhällets problem.
Men varför inte göra något mycket enklare: avskaffa reavinstskatten och återinför förmögenhetsskatten. Då skulle inte en skatt direkt på en lägenhets/husförsäljning påverka affären. Däremot behövs en förmögenhetsskatt för att någorlunda stävja de ökande klyftorna. Det är orimligt att människor med stora inkomster (oftast inte från arbete)lever gott på vårt gemensamma utan att bidra till det.
Det måste finnas lösningar som inte går ut över dem som har sämre ekonomiska förutsättningar.
Visar inlägg med etikett förmögenhetsskatt. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett förmögenhetsskatt. Visa alla inlägg
tisdag 26 mars 2019
måndag 11 april 2011
Juholt och egenintresserade journalister
Och så blev Juholt intervjuad i Agenda. Han verkar i alla fall ha ett socialt patos. Men journalisten var bara intresserad av om han skulle höja eller sänka skatter. När Juholt försökte förklara att skatter inte är ett självändamål, utan ska användas till någonting, fortsatte journalisten att tjata om ifall förmögenhetsskatten höjs eller ej. Sedan fick två andra besserwisserjournalister, K G Bergström och Margit Silberstein förnumstigt fundera över hur Juholts besked skulle påverka storstadsväljarna och "det blir nog svårt" om han ska höja skatten eller ta bort rut-avdraget, enligt dem. Som om storstadsväljare (eller väljare överhuvudtaget för den delen) bara ser till sina egna mest egonära intressen. Som om ingen med 40 000 i månadslön skulle kunna lyfta blicken och se hela samhället och vart det barkar hän. Men som man känner sig själv känner man andra. Det är ingen tillfällighet att arbetsmarknadsjournalistiken fått lämna plats åt "kvällsandakten" i form av A-Ekonomi (skulle inte det försvinna? Eller har egenintresset styrt igen?), där någon hundradel upp eller ner på börsen är viktigare än att prata om hur arbetsmarknaden ser ut idag. Och journalisterna har ju alltid tolkningsföreträde. Juholt kommer att få en tuff match när de känner rut-avdraget hotat.
fredag 27 augusti 2010
De besuttna journalisterna
Eva Franchell skriver en bra ledare i dagens Aftonblad (ABs ledarsida är ett ljus i det borgerliga mörkret) om att partiledarutfrågningen handlar mest om överklassproblem. Det är en sorglig utveckling hos dagens journalister, att de numera i allt högre grad representerar den besuttna klassen och därmed också ägnar sig åt de problem som mest rör dem själva, dvs rut-bidrag, förmögenhetsskatt och fastighetsskatt (de flesta som syns i stockholmsmedierna verkar på bo Söder i Stockholm).
Och då fylls medierna av siffror och statistik som rör de mest bemedlade, som verkar gå i taket vid minsta förändring i förmögenhetsutvecklingen. Som om de skulle märka några hundralappar hit eller dit. Det gör däremot de som får vända på slantarna i slutet av månaden. Men det är en värld som varken merparten av politikerna eller journalisterna förstår sig på eller verkar kunna sätta sig in i.
Därför får partiledarna sitta och rabbla siffror och statistik i TV, vilket naturligtvis överhuvudtaget inte fastnar hos väljarna. Det gör bara en tydlig berättelse om vilket samhälle man vill ha. Men den chansen verkar de inte få i SVTs utfrågningar.
Och då fylls medierna av siffror och statistik som rör de mest bemedlade, som verkar gå i taket vid minsta förändring i förmögenhetsutvecklingen. Som om de skulle märka några hundralappar hit eller dit. Det gör däremot de som får vända på slantarna i slutet av månaden. Men det är en värld som varken merparten av politikerna eller journalisterna förstår sig på eller verkar kunna sätta sig in i.
Därför får partiledarna sitta och rabbla siffror och statistik i TV, vilket naturligtvis överhuvudtaget inte fastnar hos väljarna. Det gör bara en tydlig berättelse om vilket samhälle man vill ha. Men den chansen verkar de inte få i SVTs utfrågningar.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)