Jägarförbundet anser att förbudet mot licensjakt på varg är en "katastrof". För folk på landsbygden säger man, men man menar att det är en katastrof för jägarna. Varg är det ultimata viltet för en jägare "och det är för lite med 30 djur och för kort tid att jaga dem".
Jag läste en insändare av någon som haft varg på sin gårdsplan i Gästrikland och "hundarna i hundgården var hysteriska". Att vargen blir nyfiken på djur inom sitt revir är inte underligt. Det är också därför de kan attackera lösa hundar i skogen. Ett tips till den som tycker om att skjuta: Avlossa ett antal skott (i luften) då och då om ni ser vargspår i närheten. Det bör räcka för att skrämma vargen och hålla den borta.
Licensjakt är ytterst olämpligt i en så liten population som den svenska vargstammen. Den jakt som bör bedrivas gäller speciella inavlade djur som definieras av personer som arbetar med djur och vilt och inte att vem som helst med en jaktlicens kan springa ut och skjuta.
Det verkar som om kammarrätten är klokare än Naturvårdsverket vilket är väldigt sorgligt.
Visar inlägg med etikett licensjakt. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett licensjakt. Visa alla inlägg
fredag 24 januari 2014
Skjut för att skrämma
Etiketter:
förbud,
gårdsplan,
Gästrikland,
hundgård,
jägare,
Jägarförbundet,
kammarrätten,
katastrof,
landsbygd,
licensjakt,
Naturvårdsverket,
population,
skott,
Varg,
vargspår,
vargstam
måndag 22 oktober 2012
Jaktlobbyn viktigast för Lena Ek
Miljöminister Lena Ek rasar mot sänkningen av miljöbudgeten och med all rätt med tanke på de löften Sverige ställt ut. Inget gehör hos Anders Borg. Däremot går hon varghatarna till mötes till nästan 100 procent. Hon tycker det bara ska finnas 180 djur i den svenska vargstammen. Jaktlobbyn föreslår 150, men jublar ändå över Lenas inställning.
Därmed går hon rakt emot sin egen expertmyndighet, Naturvårdsverket, som förordar 380 djur för en genetiskt stark vargstam. Men hon är ju jägare själv och egenintresset talar uppenbarligen högst.
Dessutom är väl nästa års kvot för en licensjakt redan fylld med tanke på de vargar som redan dödats under året, i trafiken, skyddsjakt och tjuvskytte.
Andreas Carlgren hade ett rykte som miljöengagerad när han tillträdde som miljöminister. Det engagemanget visade sig inte vara mycket värt när makten stod på spel. Lena Ek har inget sådant rykte så hennes trovärdighet lider inte lika stor skada. Det gör däremot vargstammen.
Därmed går hon rakt emot sin egen expertmyndighet, Naturvårdsverket, som förordar 380 djur för en genetiskt stark vargstam. Men hon är ju jägare själv och egenintresset talar uppenbarligen högst.
Dessutom är väl nästa års kvot för en licensjakt redan fylld med tanke på de vargar som redan dödats under året, i trafiken, skyddsjakt och tjuvskytte.
Andreas Carlgren hade ett rykte som miljöengagerad när han tillträdde som miljöminister. Det engagemanget visade sig inte vara mycket värt när makten stod på spel. Lena Ek har inget sådant rykte så hennes trovärdighet lider inte lika stor skada. Det gör däremot vargstammen.
söndag 10 april 2011
Tillfällig glädje över S
Det var en tillfällig glädje att höra Juholts installationstal. Sen dess har förvirringen bara tilltagit. Han har tillsatt en högerprofil som finanstalesman. Waidelich är för euron, vinst i offentlig sektor, rut- och rot och allt vad det heter. Nu meddelar Aftonbladet att Juholt är för licensjakt på varg. Ja, han tillhör väl riksdagens jaktklubb. Sen är han ju för kärnkraft också. Vänsterprofilen har snabbt suddats ut och sossarna verkar lika liberala som tidigare. Ikväll i Agenda frågas han ut. Men det verkar som om vänstern har mycket att hämta här, dvs om man byter partiledare.
Etiketter:
Håkan Juholt,
höger-,
jaktklubb,
Kärnkraft,
licensjakt,
partiledare,
vargar,
vänstern
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)