Visar inlägg med etikett samhällsutveckling. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett samhällsutveckling. Visa alla inlägg
torsdag 7 april 2011
Tågtrafik och ideologi
Ulf Adelsohn har fått avgå som SJs styrelseordförande. Han är alldeles för kritisk mot marknadslösningarna inom tågtrafiken. En gammalmoderat som kommit i kontakt med verkligheten och inser det hopplösa i att fler tåg ska rulla på redan överfulla banor och att det dessutom finns lönsamhet i bara några få, där dessutom det stackars SJ ska konkurrera och gå med vinst, trots att de också måste köra på olönsamma banor. Vilken företagsekonom som helst sliter ju sitt hår över denna hopplösa ekvation (och Adelsohn verkar ha slitit av sitt). Och detta tvingar dessutom SJ att ha priser som inte kan konkurrera med flyget, så folk fortsätter att flyga längre sträckor för det är dubbelt så dyrt att åka tåg till Malmö eller Köpenhamn, som att flyga. Så var det med de miljömålen. Istället för att lyssna på dem som vet fortsätter regeringen istadigt att stirra sig blinda på sin ideologiska karta, som inte stämmer med verkligheten på någon punkt när det gäller samhällsutveckling.
Etiketter:
ekonomer,
flyg. miljömål,
gammalmoderat,
ideologi,
lönsamhet,
samhällsutveckling,
SJ,
styrelse,
tåg,
Ulf Adelsson
onsdag 9 mars 2011
Juholt - ett sista hopp?
Man fick inte hoppas lång stund. Leif Pagrotsky har tackat nej till att bli socialdemokraternas ledare. Nu kan man bara hoppas på Håkan Juholt. De citat från Juholt i den kommande boken "Arbetarrörelsens kris mellan reformism och marknadsliberalism" av Ingemar E L Göransson, verkar ändå lovande. Han har upptäckt ihåligheten i tjatet om förnyelse. Den förnyelse sossarna behöver är att överge liberal light. Tillbaka till grundvärdena!
Moderaterna kallar sig "de nya moderaterna" och vill ta Sverige tillbaka till 30-talet i värderingar runt jobb och människosyn. Sossarna ska kanske, utan att kalla sig nya, börja titta på vad som gjorde dem framgångsrika en gång i tiden. Och se hur dessa värden passar in i dagens globaliserade värld.
Tyvärr har gam-sossarna nu börjat lobba för Östros. Det bådar inte gott. En person som aldrig lyckades ta sig ur skattediskussionen med Borg och lyfta blicken från procentsatser till vad man vill åstadkomma med samhället.
Ledaren för det socialdemokratiska partiet betyder mycket för hur samhällsutvecklingen kommer att te sig framöver. Hoppas valberedningen inser att det inte bara handlar om sossarnas interna process.
Moderaterna kallar sig "de nya moderaterna" och vill ta Sverige tillbaka till 30-talet i värderingar runt jobb och människosyn. Sossarna ska kanske, utan att kalla sig nya, börja titta på vad som gjorde dem framgångsrika en gång i tiden. Och se hur dessa värden passar in i dagens globaliserade värld.
Tyvärr har gam-sossarna nu börjat lobba för Östros. Det bådar inte gott. En person som aldrig lyckades ta sig ur skattediskussionen med Borg och lyfta blicken från procentsatser till vad man vill åstadkomma med samhället.
Ledaren för det socialdemokratiska partiet betyder mycket för hur samhällsutvecklingen kommer att te sig framöver. Hoppas valberedningen inser att det inte bara handlar om sossarnas interna process.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)