Visar inlägg med etikett tåg. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett tåg. Visa alla inlägg

måndag 12 september 2016

Större risk med tåg än bil

Åkte tåg förra veckan. Ett mycket trevligt sätt att färdas. Och miljövänligt. Men nu läser jag att på miltals svenska tågsträckor måste hastigheten minska för att underhållet inte skötts.
Det har i decennier talats om att tåg är det mest miljövänliga alternativet att resa. Men under samma decennier har mindre och mindre resurser satsats på tågtrafiken. Den statliga järnvägstrafiken har privatiserats i olika bolag där ingen verkar veta vad det andra gör. Ingen har tagit ett helhetsansvar. Istället för att faktiskt se till att den järnväg vi har faktiskt går som tåget, pratar man i storvulna ordalag om höghastighetståg som inte heller får kosta något.
Det ena behöver inte utesluta det andra, men se nu till att få igång underhållet på eftersatta spårsträckor. Det fattas inte arbetskraft, så det är en prioriteringsfråga. För om man reser med bil i landet kan ingen undgå att märka de ständiga avstängningarna för underhåll och nya vägbyggen. Då fattas aldrig pengar.
Trafiksäkerhet på vägarna har prioriterats med 1+2-vägar med vägräcken över stora delar av landet. När ska detsamma börja gälla tågtrafiken? Nu är det snart säkrare med bil än tåg.

söndag 1 februari 2015

Vad hjälper förbättrade tåg mot sliten järnväg?

SJ satsar nu stort på nya X2000. De har sänkt priserna för förstaklassbiljetterna och ska pressa tiden mellan Stockholm och Göteborg med ytterligare 4-7 minuter. Samtidigt får de en konkurrent på sträckan, när MTR sätter in tåg där.
Men så länge alla ska gå på samma gamla utslitna järnväg, där kontaktledningarna faller som käglor vid minsta blåst eller snöfall och växlarna slår fel, spelar aldrig så mycket komfort eller snabbhet någon roll. Särskilt inte om det nu ska gå fler tåg på den redan överbelastade linjen. De kommer inte att kunna köra fortare så länge järnvägen är så dåligt underhållen som nu och de olika bolagen inte kommunicerar med varandra.
Man kan väl inte räkna med att vår regering kommer att återförstatliga järnvägen. Då borde åtminstone komforten öka också i andra klass. Eller att biljettpriserna sänks där också, så att fler kommer att trivas på de stillastående eller försenade tågen.

onsdag 10 juli 2013

1984 har kommit till slut

Vi närmar oss verkligen du sköna nya värld, 1984 når oss 30 år senare.
Inte nog med att vi övervakas nästan överallt på allmämn plats och kan följas via elektroniska spår varhelst vi går och kartläggs på nätet.
Nu ska vi också matas med reklam på tåget rätt in i huvudet om vi sover på tåget och lutar oss mot fönstret, s k sublimal påverkan. Mycket obehagligt. Detta kan snart bli verklighet på tyska tåg till att börja med.
Svensk detaljhandel vill påverka oss i livsmedelsbutikerna. Vi ska "ljudduschas" med lustfyllda ljud när vi står vid speciella hyllor. Tester har gjorts vid läskhyllan där ljudet av en burk läsk som öppnas hörs och hur ett glas fylls och klirret av isbitar. Detta ökade försäljningen av läsken med 60 procent i testet. Ljudet ska enbart riktas till den som står där "ljudstrålen" träffar och inte höras för andra i butiken.
Tala om att bli manipulerad.
Ser fram emot en protestaktion där någon lägger in grisgrymt vid baconhyllan.

måndag 27 februari 2012

Orkar Reinfeldt till 2014?

Reinfeldt i Agenda i söndags var en märklig syn. Vi såg en trött och oengagerad gubbe. Av frågeställningarna och även de filmade inslagen framgick att alliansens politik på jobbområdet (det som var flaggskeppet i alliansens politik) totalt har misslyckats. Men Reinfeldt framhärdar. Ingenting ska ändras. Det vore ju att medge att han hade fel och att ingen av de nyliberala teorierna fungerar i verkligheten.
Som Thomas Bodström skriver i AB, han räddades av prinsessfödseln som för en stund tog bort fokus från den totala brist på initiativ som regeringen visar. Arbetslösheten stiger, socialförsäkringarna har holkats ur, tågen fungerar inte och utsläppen från fossil förbränning ökar. Kommer han ens att orka till 2014?

måndag 6 februari 2012

Tåget har gått för SJ

"SJ har inlett ett besparingsprogram som ska sänka de årliga kostnaderna med 300-400 miljoner kronor under de två närmaste åren. Syftet är, enligt SJ, att öka effektiviteten för att ”bättre kunna möta framtida utmaningar och stärka vår konkurrenskraft”. SJ ska återkomma senare i år med närmare information om besparingarna.", skriver SvD.
Hur i hela friden ska SJ kunna spara 300 miljoner kronor? Med en servicegrad som redan idag är under all kritik, icke fungerande tåg samt bristfälligt underhåll på räls och växlar, som de överhuvudtaget inte kan rå över eftersom verksamheterna inte ligger i samma bolag.
"Öka effektiviteten". Ja, vi har ju sett hur en del företag, framför allt inom vård och omsorg, tolkar det begreppet. Och så länge SJ förväntas drivas som vilket företag som helst, är de väl tvungna att dra ner ännu mer på personal, service och underhåll samt höja priserna.
Kan inte politikerna fatta, med sitt snack (snömos) om miljösatsningar och kolodioxidmål, att Sverige behöver en järnväg utan vinstintresse, som gör allvar av att öka det miljövänliga resandet, som kan utvecklas och till rimlig kostnad för resenärerna gör tåg till det mest attraktiva färdmedlet i landet.
Som det nu är är det tvärtom. Och med regeringens ideologiska skygglappar ska nu fler ut på de överlastade banorna och konkurrera, trots att allt som hittills privatiserats har visat sig bli krångligare och dyrare för alla.

torsdag 7 april 2011

Tågtrafik och ideologi

Ulf Adelsohn har fått avgå som SJs styrelseordförande. Han är alldeles för kritisk mot marknadslösningarna inom tågtrafiken. En gammalmoderat som kommit i kontakt med verkligheten och inser det hopplösa i att fler tåg ska rulla på redan överfulla banor och att det dessutom finns lönsamhet i bara några få, där dessutom det stackars SJ ska konkurrera och gå med vinst, trots att de också måste köra på olönsamma banor. Vilken företagsekonom som helst sliter ju sitt hår över denna hopplösa ekvation (och Adelsohn verkar ha slitit av sitt). Och detta tvingar dessutom SJ att ha priser som inte kan konkurrera med flyget, så folk fortsätter att flyga längre sträckor för det är dubbelt så dyrt att åka tåg till Malmö eller Köpenhamn, som att flyga. Så var det med de miljömålen. Istället för att lyssna på dem som vet fortsätter regeringen istadigt att stirra sig blinda på sin ideologiska karta, som inte stämmer med verkligheten på någon punkt när det gäller samhällsutveckling.

fredag 8 januari 2010

SJ - en felkalkyl

Nu jobbas det intensivt med Citybanan och det är ingen tvekan om att det behövs fler spår genom Stockholm. Men varför en station vid Odenplan? Här bygger man ett nytt område vid Norra station, där det dessutom finns spår. Det vore väl smart att använda sig av det, samtidigt som man kan få synergieffekter i byggprocesserna. Och slippa riva upp Odenplan i flera år.
Sedan är ju hela SJ i sig en felkalkyl. Hur kan politikerna tro att ett befolkningsunderlag på nio miljoner i längden ska löna sig? Särskilt som man nu dessutom privatiserar lönsamma sträckor. Om man vill att människor skas välja det miljövänliga alternativet måste man ju styra människor dit, med humana biljettpriser och inte det lotteri som pågår nu. Dessutom ryms inte fler aktörer på det begränsade spårutrymmet, utan effekten blir förseningar och trassel. Särskilt som man har bolagiserat de olika delarna med Banverket och SJ för sig.
Inget helhetgrepp eller samhälleligt tänkande. Bara ett önsketänkande om att marknaden löser allt.