Det är häftigt att betala skatt skriver idag Per Schlingman i en kolumn i SvD. Han ger en eloge till Mona Sahlin som sa detta redan för ett antal år sedan och skriver att hon gav "uttryck för värderingar som nu växer sig starka på bred front och är moderna. Jag tänker då inte på frågan om hur höga skatterna ska vara, utan på människors förhållningssätt till att betala skatt. Att bidra till det gemensamma är rätt och ansvarsfullt, och att inte vara solidarisk är ofräscht. "
Han hänvisar också till Anders Borg och Hans Rosling (professor i global hälsa som bl a tittat på indikatorerna för halverad fattigdom i millenniemålen) som menar att företagens sociala ansvar (CSR) inte blir varken trovärdiga eller hållbara om de inte betalar skatt. Han citerar också en norsk hotellentreprenör som sagt att "skatt är civilisationens kostnad".
Man kan inte annat än bli misstänksam. Här har vi en man som ägnat en och en halv mandatperiod åt att hjälpa till att övertyga svenska folket om att sänkt skatt är den viktigaste drivkraften för att jobba. Som bidragit till bilden av att om man ger privata aktörer skattemedel kommer välfärden att bli så mycket bättre. Att vinst är en garant för kvalitet. Vilken trovärdighet har denna figur i att plötsligt säga att det är häftigt att betala skatt?
Han håller pekfingret i luften och känner vart vinden blåser. Det är inte längre häftigt med jobbskatteavdrag och vinster i välfärden. Hur ska vi då kunna motivera väljarna att fortfarande vilja ge skattemedel till företagen? Jo, genom att få företagen att stanna i landet och betala skatt på vinsterna. Då kan vi återinvestera skattemedlen till företagen i företagen så att de fortfarande får sin företagspeng att göra vinst av (men den får inte skickas utomlands).
Dessutom måste vi nu slösa jättesummor på skattebrottslingar som ska ha skadestånd, så nu måste vi lobba för att det är häftigt att betala skatt så skattepengarna räcker för att kompensera för begångna brott.
Eller så har Schlingman gått med i det motsatta lägret - en legosoldat i lobbyism.
Visar inlägg med etikett skadestånd. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett skadestånd. Visa alla inlägg
tisdag 23 juli 2013
onsdag 17 juli 2013
Jag säger bara Al Capone
Nuförtiden gör våra ansvariga allt märkligare saker. Ta bara idén att släppa ut skattebrottslingar ur fängelset och dessutom ge dem skadestånd.
Om det nu är så att Sverige schabblat med dubbla straff, gör det då inte ännu värre med att totalt urholka den skattemoral som finns i landet. Det normala vore ju att återbetala straffavgiften - punkt. Någon avskräckning bör ju ändå finnas för de parasiter, oftast rika och ibland också kriminella av andra skäl, som åker snålskjuts på oss andra och utnyttjar de samhällstjänster vi betalar för.
Men nu ser väl vår skattehatande regering chansen att ytterligare luckra upp skattelagstiftningen.
Fängelse kan ändå ha en viss effekt, det är ofta mer pinsamt än för en rik att betala en straffavgift. Tänk också på Al Capone, 30-talets storskurk i USA. Skattebrott var det enda man till sist kunde sätta fast honom för, men då fick man bort honom från gatan.
Om det nu är så att Sverige schabblat med dubbla straff, gör det då inte ännu värre med att totalt urholka den skattemoral som finns i landet. Det normala vore ju att återbetala straffavgiften - punkt. Någon avskräckning bör ju ändå finnas för de parasiter, oftast rika och ibland också kriminella av andra skäl, som åker snålskjuts på oss andra och utnyttjar de samhällstjänster vi betalar för.
Men nu ser väl vår skattehatande regering chansen att ytterligare luckra upp skattelagstiftningen.
Fängelse kan ändå ha en viss effekt, det är ofta mer pinsamt än för en rik att betala en straffavgift. Tänk också på Al Capone, 30-talets storskurk i USA. Skattebrott var det enda man till sist kunde sätta fast honom för, men då fick man bort honom från gatan.
fredag 28 oktober 2011
Försäkringskassans kafkalika regler
Man orka snart inte med våra institutioner och deras stelbenta regeltolkning (om det nu är en regel eller bara idioti).
Försäkringskassan kan kräva den flicka som tvingats spela psykiskt sjuk och hållits isolerad i hemmet av sin pappa på de pengar som pappan fått ut varje vecka (25 000 kr) för att "vårda" henne. Ett annat exempel är att en nioårig flicka fått krav på sig att betala tillbaka 600 000 kr som hennes pappa misstänks ha tillskansat sig genom fusk.
Vem har skrivit denna regel (om den finns)? Det är ju faktiskt inte barnet som fått pengarna, det är ju vårdnadshavaren. Och det är vårdnadshavaren som gjort sig skyldig till bedrägeri. Är det åter Försäkringskassan som har tolkningsföreträde framför rättsexpertis, barnkonvention och sunt förnuft, liksom att deras läkarutlåtanden kan slå ut intyg från läkare som verkligen träffat patienten.
Fallet med nioåringen har gått upp i kammarrätten. Tänk vilken tid och pengar som läggs ned på att utreda om barnet ska bli skadeståndsskyldigt, när föräldern begått ett så självklart moraliskt övergrepp. Vår värld blir alltmer kafkalik.
Försäkringskassan kan kräva den flicka som tvingats spela psykiskt sjuk och hållits isolerad i hemmet av sin pappa på de pengar som pappan fått ut varje vecka (25 000 kr) för att "vårda" henne. Ett annat exempel är att en nioårig flicka fått krav på sig att betala tillbaka 600 000 kr som hennes pappa misstänks ha tillskansat sig genom fusk.
Vem har skrivit denna regel (om den finns)? Det är ju faktiskt inte barnet som fått pengarna, det är ju vårdnadshavaren. Och det är vårdnadshavaren som gjort sig skyldig till bedrägeri. Är det åter Försäkringskassan som har tolkningsföreträde framför rättsexpertis, barnkonvention och sunt förnuft, liksom att deras läkarutlåtanden kan slå ut intyg från läkare som verkligen träffat patienten.
Fallet med nioåringen har gått upp i kammarrätten. Tänk vilken tid och pengar som läggs ned på att utreda om barnet ska bli skadeståndsskyldigt, när föräldern begått ett så självklart moraliskt övergrepp. Vår värld blir alltmer kafkalik.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)