Visar inlägg med etikett Rosenbad. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Rosenbad. Visa alla inlägg

fredag 8 mars 2013

Hit med välfärden!

Idag berättar DN om den ekonomiska situationen i kommunerna. Jag baxnade när jag såg Stockholms siffror. Stockholms kommun har ett överskott på tre miljarder (mest i hela landet)! En nöjt leende Sten Nordin ackompanjerar siffran.
Vad görs med dessa tre miljarder? Ligger de bara på kistbottnen? Tänker Sten Nordin köpa ett eget JAS Gripen till Stockholm? Varför i h-e används inte pengarna?
Skolan, kommunens angelägenhet tråkigt nog, går på knäna och det verkar vara brist på allt. De kommunala skolorna har ju inget vinstkrav så varför måste de hela tiden spara? Man lägger hellre ner skolor än rustar upp dem, trots att framtidens elever redan börjat på dagis (titta bara hur det blev med alla sjukhus man lade ner och nu står man där). Och all sorts personal som saknas i skolorna. Och lärarnas löner som är så låga. Här finns ju pengar!
Förskolegrupper kan minskas och äldreboenden få mer personal om bara viljan finns.
Men i Stockholm, liksom i regeringens Rosenbad, råder stiltje. Man har inte förstått att vi betalar skatt för att få någonting för den. Vi medborgare förväntar oss välfärd för de pengar vi betalar in. Inte att kommunen ska gå med överskott. Jämnt upp räcker.
Så hit med välfärden! Vi har betalat.

lördag 2 april 2011

Vision bör bli handling

Enligt en rysk kärnkraftsexpert är Fukushima värre än Tjernobyl. Ja, hur det än är med det så är Fukushima tillräckligt hemskt för att slutsatser borde dras i vartenda politiskt läger, av kärnkraftsindustrin m fl. Fukushima läcker radioaktivt vatten ut i havet. Hur länge då? Och hur långt kommer detta vatten att föras och vilka men får det på livet i havet? Ingen vet, vilket är tillräckligt illavarslande. Sverige behöver en ny vision, skriver Gustaf Fridolin och Bertil Torekull i SvD om slutsatser efter Fukushima (fast "efter" på intet sätt är färdigt än). Men det är inte visioner Sverige behöver nu, utan handling. Skribenterna tar upp hur olika företag utomlands satsar på nya energislag, t ex solceller i Tyskland (inte soligare än Sverige), våg- och vindkraft i Frankrike, och General Electrics satsar på nya miljö- och energisnåla produkter. Men i Sverige investerar de i en fabrik som vill bygga delar till kärnreaktorer. Om man ska tro Anders Borg har vi en otroligt stark ekonomi. Men de investeringar i energi regeringen främst vill göra handlar om mer kärnkraft. Inte en ny tanke verkar tänkas i Rosenbad. Och näringsministern verkar helt handlingsförlamad. Och riskkapitalisterna göder man med skattemedel i den offentliga sektorn istället för att investera i nytänkande och entreprenörskap i det som de ofta talar om i sina högtidstal: ett hållbart samhälle. Men det förblir väl fortfarande en vision.