Visar inlägg med etikett Gustaf Fridolin. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Gustaf Fridolin. Visa alla inlägg

tisdag 6 mars 2012

Rekord i dubbelmoral

Skiten har hamnat i fläkten. Ekot har avslöjat Sveriges omoraliska vapenaffärer. Vi visste redan att de var omoraliska, men att bygga en vapenfabrik i en så vidrig diktatur som Saudiarabien hör ändå till det man borde hållit sig för god för. Allt regeringens (ars) prat om mänskliga rättigheter faller ju platt till marken och man får skämmas som svensk att vi är det land som exporterar mest vapen per capita och till fler diktaturer än Saudi.
Dessutom måste FOI som är en statlig myndighet ha begått tjänstefel om man skaffat ett bulvanföretag för sina smutsiga affärer. Och var dessutom regeringen medveten om det sitter åtminstone en ministers huvud löst. Bra att Fridolin KU-anmält.
Sverige ska fördubbla exporten till 2015, är handelsministerns mål. Ja, vi är ju uppenbarligen på god väg med vår lyckade vapenexport.

torsdag 27 oktober 2011

Annie Lööf platsar i alliansen

Den nya näringsministern, Annie Lööf, visar nu vad hon går för. 100 miljoner till Facebook som är ett tremiljardersföretag. 100 miljoner skulle kunna räcka till lönerna till arbetarna på Saab och mycket mer.
Men det ligger väl helt i linje med alliansens politik. Näringslivet i form av stora koncerner och riskkapitalbolag göds med skattemedel, medan den offentliga sektorn utarmas. Gustaf Fridolin föreslog en satsning på järnvägen. Den intresserar inte alliansen. Viktigare att få till Förbifart Stockholm.
Annie Lööf har snabbt kommit in i gänget.

lördag 2 april 2011

Vision bör bli handling

Enligt en rysk kärnkraftsexpert är Fukushima värre än Tjernobyl. Ja, hur det än är med det så är Fukushima tillräckligt hemskt för att slutsatser borde dras i vartenda politiskt läger, av kärnkraftsindustrin m fl. Fukushima läcker radioaktivt vatten ut i havet. Hur länge då? Och hur långt kommer detta vatten att föras och vilka men får det på livet i havet? Ingen vet, vilket är tillräckligt illavarslande. Sverige behöver en ny vision, skriver Gustaf Fridolin och Bertil Torekull i SvD om slutsatser efter Fukushima (fast "efter" på intet sätt är färdigt än). Men det är inte visioner Sverige behöver nu, utan handling. Skribenterna tar upp hur olika företag utomlands satsar på nya energislag, t ex solceller i Tyskland (inte soligare än Sverige), våg- och vindkraft i Frankrike, och General Electrics satsar på nya miljö- och energisnåla produkter. Men i Sverige investerar de i en fabrik som vill bygga delar till kärnreaktorer. Om man ska tro Anders Borg har vi en otroligt stark ekonomi. Men de investeringar i energi regeringen främst vill göra handlar om mer kärnkraft. Inte en ny tanke verkar tänkas i Rosenbad. Och näringsministern verkar helt handlingsförlamad. Och riskkapitalisterna göder man med skattemedel i den offentliga sektorn istället för att investera i nytänkande och entreprenörskap i det som de ofta talar om i sina högtidstal: ett hållbart samhälle. Men det förblir väl fortfarande en vision.