Det är lite bakvända världen när socialdemokraternas ledare får beröm på SvDs ledarsida. Medan man i socialdemokratiska Aftonbladet (på ledarsidan alltså) efterlyser mer fokus på de sociala dimensionerna, jämställdhet och fördelningspolitik. ¨
Vi vet fortfarande inte var Löfven står när det gäller vinst i välfärden och hur han ser på lösningar på klimatfrågorna, frågor som är viktiga för rödgröna väljare. Nu hoppas man på besked i skuggbudgeten i höst.
Men den senaste Sifo-mätningen visade ju ett tapp för socialdemokratin och en ökning för vänsterpartiet. V har varit tydliga med var de står i dessa frågor och många socialdemokrater har tröttnat på att vänta.
Vad vi vet är däremot att Löfven är för Förbifart Stockholm och har uttalat sig positivt om kärnkraft. Det lovar inte gott för ett nytänkande inom klimat- och miljöpolitiken.
Och inom finansområdet talar den nya finanspolitiska talespersonen, Magdalena Andersson, lika obegripligt som Anders Borg. Det kan ju vara ett sätt att visa att hon kan tala "...med lärde män på latin" och att Borg inte kan slå henne på fingrarna i ekonomi. Men blir vi väljare klokare?
För att vara ett parti som hela tiden talar om tydlighet är det märkligt otydligt vad de egentligen vill.
Visar inlägg med etikett Förbifart Stockholm. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Förbifart Stockholm. Visa alla inlägg
måndag 27 augusti 2012
torsdag 27 oktober 2011
Annie Lööf platsar i alliansen
Den nya näringsministern, Annie Lööf, visar nu vad hon går för. 100 miljoner till Facebook som är ett tremiljardersföretag. 100 miljoner skulle kunna räcka till lönerna till arbetarna på Saab och mycket mer.
Men det ligger väl helt i linje med alliansens politik. Näringslivet i form av stora koncerner och riskkapitalbolag göds med skattemedel, medan den offentliga sektorn utarmas. Gustaf Fridolin föreslog en satsning på järnvägen. Den intresserar inte alliansen. Viktigare att få till Förbifart Stockholm.
Annie Lööf har snabbt kommit in i gänget.
Men det ligger väl helt i linje med alliansens politik. Näringslivet i form av stora koncerner och riskkapitalbolag göds med skattemedel, medan den offentliga sektorn utarmas. Gustaf Fridolin föreslog en satsning på järnvägen. Den intresserar inte alliansen. Viktigare att få till Förbifart Stockholm.
Annie Lööf har snabbt kommit in i gänget.
lördag 18 december 2010
Använd trängselskatt till snöröjning
Merparten av trängselskatterna ligger kvar hos Finansdepartementet enligt artikel i DN. Men enligt kritiker förlorar skatten sin legitimitet om den inte går tillbaka till regionen.
I samband med folkomröstningen sas att det var till vägar och spår skatterna skulle gå. I väntan på att dessa investeringar kommer igång (förhoppningsvis inte när det gäller Förbifart Stockholm) borde man i denna dag kunna använda dessa medel till ökad snöröjning både på spår och vägar. Det sägs att årets snöröjningsbudget är slut, vilket märks på de många oplogade gatorna och gångvägarna (där entreprenörerna inte ens kör plogen i botten utan lämnar ett litet snölager för att inte slita på plogen, made in China förmodligen).
Här finns m a o ett utmärkt tillfälle att använda trängselskatten i regionen just nu. Pengar på hög gör ingen nytta (något som A Borg inte förstått).
I samband med folkomröstningen sas att det var till vägar och spår skatterna skulle gå. I väntan på att dessa investeringar kommer igång (förhoppningsvis inte när det gäller Förbifart Stockholm) borde man i denna dag kunna använda dessa medel till ökad snöröjning både på spår och vägar. Det sägs att årets snöröjningsbudget är slut, vilket märks på de många oplogade gatorna och gångvägarna (där entreprenörerna inte ens kör plogen i botten utan lämnar ett litet snölager för att inte slita på plogen, made in China förmodligen).
Här finns m a o ett utmärkt tillfälle att använda trängselskatten i regionen just nu. Pengar på hög gör ingen nytta (något som A Borg inte förstått).
Etiketter:
entreprenör,
finansdepartementet,
Förbifart Stockholm,
Snöröjning,
trängselskatt
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)