Visar inlägg med etikett järnvägar. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett järnvägar. Visa alla inlägg

måndag 29 september 2014

Förbifarten - vår tids Göta kanal

År 1810 togs det första spadtaget till Göta kanal, Sveriges största byggprojekt genom tiderna. Drömmen om en kanal mellan Vänern och Vättern började redan på 1500-talet men först på 1780-talet kom planeringen igång. Kanalen stod färdig 1832. Men då var den redan omodern och då planerades istället för de mycket snabbare järnvägarna.
I nutid är Förbifarten just ett sådant projekt; samma byggutmaning i mastodontskala och i samma prisklass (om man räknar om kostnaden från 1800-talet).
Nu har projektet åter skjutits fram i tiden. Det ska dessutom till stor del finansieras av Stockholms trängselskatter (som dessutom ska finansiera utbyggnad av tunnelbanan och annan kollektivtrafik).
Samtidigt arbetar tiden för minskad biltrafik. Den minskar redan i Stockholmsområdet. När Förbifarten äntligen står klar, efter nästan lika lång tid som det tog att bli klar med Göta kanal om man räknar in dagens planeringstid, kommer den att vara ett monument över en svunnen tid, som utvecklingen sedan länge hunnit förbi (den utvecklingen pågår ju redan). OM den nu blir av.

tisdag 9 april 2013

Margaret Thatcher ska bedömas för sin politiska gärning

Nu strömmar hyllningarna över den nyss bortgångna Margaret Thatcher in på landets ledarsidor. Och i högerpressen finns inget annat att vänta. Hon representerade ju deras våta dröm. Som nu alliansen gjort till verklighet 30 år senare, trots att man borde sett vad hon åstadkom. Men det var förstås precis det man ville trots Schlingmans alla nyspråkliga bortförklaringar. Storbritannien trampar fortfarande fram i mycket av det nyliberala träsk hon skapade, även om man t ex sett sig tvungen att återförstatliga järnvägrna. Senare regeringar har ju ändå vågat korrigera vissa misstag.
Pinsammast är hyllningarna till Thatcher för att hon var kvinna. Hon var själv inte ett dugg intresserad av kvinnors specifika situation och gjorde inte ett vitten för att förbättra den. Hon omgav sig med män och hon agerade som de, för annars skulle hon inte blivit accepterad. Hon bör endast bli bedömd för sina politiska gärningar och för det hon åstadkom. Mer fattigdom och arbetslöshet, ökad homofobi och terrorstämpling av de rörelser som hotade brittiska kolonier. Hon gick t o m i krig för några öat på andra sidan jordklotet och riskerade sina landsmäns liv. Värt att hylla?

lördag 26 november 2011

Skatterna går till näringslivet - häftigt!

Anders Borg håller med Mona Sahlin i och med uttrycket "Det är häftigt att betala skatt". Är det Schlingman som hittat på att han ska säga det? Om det är så häftigt kan man ju fråga sig varför skattesänkningar varit den enda politik som moderaterna bedrivit (förutom att de s k reformerna att ödelägga a-kassa och sjukförsäkring, och skärpa migrationslagarna för flyktingar).


Jo, det finns ett skäl till att Borg tycker det är häftigt. Skatterna ska gå till näringslivet! Det pågår en gigantisk bidragsöverföring till näringslivet nu. Ju mer av den offentliga sektorn som privatiseras, ju mer pengar till näringslivet. Oavsett om det är småföretag eller riskkapitalister. Alla ska ha sitt.


RUT och ROT är skattepengar till näringslivet i dessa branscher. Sänkt krogmoms istället för investeringar i gemensamma projekt som järnväg, bredband och annat som behöver byggas ut och underhållas.


Näringslivet är numera de största bidragstagarna i samhället. Det är väl häftigt!

torsdag 27 oktober 2011

Annie Lööf platsar i alliansen

Den nya näringsministern, Annie Lööf, visar nu vad hon går för. 100 miljoner till Facebook som är ett tremiljardersföretag. 100 miljoner skulle kunna räcka till lönerna till arbetarna på Saab och mycket mer.
Men det ligger väl helt i linje med alliansens politik. Näringslivet i form av stora koncerner och riskkapitalbolag göds med skattemedel, medan den offentliga sektorn utarmas. Gustaf Fridolin föreslog en satsning på järnvägen. Den intresserar inte alliansen. Viktigare att få till Förbifart Stockholm.
Annie Lööf har snabbt kommit in i gänget.

tisdag 7 september 2010

Ännu ett miljömagplask av regeringen

Regeringen fortsätter att missgynna tågtrafiken genom att försvåra och fördyra för resenärerna. Trots att andra länder som avreglerat sin spårtrafik nu gått tillbaka till statliga järnvägar, måste tydligen Sverige pga alliansens ideologiska kompass, gå in i samma återvändsgränd.
Det finns vissa samhällsbärande verksamheter som helt enkelt inte passar för marknadsekonomi därför att de suboptimerar samhällsnyttan, då vinst är målet och inte en tjänst som främst ska gynna medborgarna. Det gäller vård, skola och omsorg och det gäller järnvägar och el. Att SJ ska gå med vinst har varit dess problem ända sen det infördes.
Nu skriver DN att regeringen vill fördubbla spåravgifterna, vilket kommer att höja biljettpriserna för resenärerna och kostnaderna för godstrafiken. Då blir det flyg och bil istället och så har man än en gång motverkat miljöincitamenten. Någon som är förvånad?