Visar inlägg med etikett bakåtsträvande. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett bakåtsträvande. Visa alla inlägg

fredag 16 november 2012

Sverige stöder ultrakonservativ Borg

Ännu en trist nyhet. Regeringen har tappat ännu en boll och använder inte sitt inflytande i EU genom att rösta nej till den ärkekonservative Tonio Borg från Malta, som väntas bli kommissionär för hälsofrågor i EU. En tung post där också alla frågor som rör kvinnors sexuella och reproduktiva hälsa och rättigheter ligger.
Fast Borg har på hemmaplan inte tyckt att kvinnor ska ha några rättigheter när det gäller sådana saker. Abortförbud i alla situationer, även vid våldtäkt och om moderns liv är i fara. Ingen skilsmässa även om kvinnan blir misshandlad (gäller förstås även män). Inget intresse att driva frågor som för framåt i de här frågorna.
I Fokus denna vecka berättar Lisa Bergman i en artikel om ett fall på Irland där en kvinna drabbades av ett utdraget missfall. Trots att hon och hennes man i tre dagar vädjade till sjukhuset om att avsluta graviditeten, möttes de av nekanden, information om att fostrets hjärta fortfarande slog och att Irland "är ett katolskt land". Det slutade med att både modern och fostret dog.
Så ser det ut i länder med hårda abortförbud. Är det personer med sådana uppfattningar vi vill ska driva dessa frågor i EU?
Sveriges EU-parlamentsledamot Cecilia Wikström har gått ut hårt mot att denna person blir vald. Trots det ser det ut som att Sverige tänker rösta ja istället för att utnyttja sin ställning som ledande inom det s k SRHR-området (sexuell o reproduktiv hälsa o rättigheter). Kanske fler länder då hakat på. Istället ser vi hur konservatismen breder ut sig i EU och gynnar bakåtsträvande krafter.

tisdag 22 november 2011

Slussentänk som passar 50-talet

Anders Bolling retar sig på att Benny Andersson inte har noterat att en eller annan detalj ändrats i stadens Slussenförslag.
Det är inte det som är poängen. Poängen är att förslaget är feltänkt från början. Om man ska göra ett så stort ingrepp i en av Stockholms allra känsligaste miljöer, kan man inte tänka som på 50-talet, nämligen att huvudsaken att trafiken kommer fram.
Det är det man har gjort här. En åttafilig motorväg rätt ner på Skeppsbron (som först ska breddas, men sedan smalna av, enligt Bolling). Tala om att bygga för köer!
I fina tal talas om hållbar utveckling och hållbara städer och att Sverige ligger i framkant bla bla bla . Något mer bakåtsträvande än detta förslag får man ju leta efter.
Folket ska hålla till under broarna (precis som vid Sergels Torg, där torgets övre del är en enda trafikkarusell istället för att bilarna kör därnere) och traska runt i gallerior med samma sorts affärer som redan finns på femtielva ställen (det är bara kedjor som har råd att finnas i galleriorna).
Och även om man nu sänkt och tagit bort några hus, försvinner en hel del utsikt. Varför inte riva det gräsliga glashuset som Konsum byggde ovanför Stadsgården om nu byggherrar måste vara med och betala. Värre än det huset kan det knappast bli.