Visar inlägg med etikett byggherre. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett byggherre. Visa alla inlägg

tisdag 11 november 2014

Amortering på lån ger rimligare bostadspriser

Nu vill Finansinspektionen att vi ska börja amortera på våra lån. Det är ju faktiskt helt rimligt. En av orsakerna till de barocka bostadspriserna i storstäderna, främst Stockholm, är ju att nästan vem som helst kunnat låna nästan hur mycket som helst.
Alliansens bostadspolitik (med sossarnas goda minne på 90-talet)har ju lett till att hyresrätten varit närmast utrotningshotad. Människor kände sig i många fall tvingade att köpa sin hyresrätt när s k styrelser med folk som ville göra snabba klipp satte igång försäljningskarusellen i hyreshusen, ivrigt uppbackade av skrupelfria mäklare. Bläcket hann i många fall knappt torka på avtalen förrän mäklarskyltarna dök upp som svampar ur jorden runt de nysålda husen.
Och nu kommer notan. Det som vi som inte ville köpa varnade för.
Nu varnas för att priserna kommer att sjunka. Ja, men det är ju sunt!! Man ska inte behöva belåna sig över huvudet för att kunna bo eller vara miljonär.
Den roffarmentalitet som alliansen underblåst med sin undermåliga bostadspolitik har ju, förutom utförsäljningarna, lett till att de hyresrätter som byggts kostar för mycket för vanligt folk (byggherrarna vill tjäna pengar)och dessutom har man förstört andrahandsuthyrningen med att tillåta ockerhyror.
Tack och lov vill den nya majoriteten i Stockholms kommun ändra på detta och har redan stoppat utförsäljningarna (med snyftartiklar i tidningarna som följd). Nu måste det byggas hyresrätter. Och krisar det i någon bostadsrättsförening som förköpt sig kanske man kan köpa tillbaka huset.

tisdag 22 november 2011

Slussentänk som passar 50-talet

Anders Bolling retar sig på att Benny Andersson inte har noterat att en eller annan detalj ändrats i stadens Slussenförslag.
Det är inte det som är poängen. Poängen är att förslaget är feltänkt från början. Om man ska göra ett så stort ingrepp i en av Stockholms allra känsligaste miljöer, kan man inte tänka som på 50-talet, nämligen att huvudsaken att trafiken kommer fram.
Det är det man har gjort här. En åttafilig motorväg rätt ner på Skeppsbron (som först ska breddas, men sedan smalna av, enligt Bolling). Tala om att bygga för köer!
I fina tal talas om hållbar utveckling och hållbara städer och att Sverige ligger i framkant bla bla bla . Något mer bakåtsträvande än detta förslag får man ju leta efter.
Folket ska hålla till under broarna (precis som vid Sergels Torg, där torgets övre del är en enda trafikkarusell istället för att bilarna kör därnere) och traska runt i gallerior med samma sorts affärer som redan finns på femtielva ställen (det är bara kedjor som har råd att finnas i galleriorna).
Och även om man nu sänkt och tagit bort några hus, försvinner en hel del utsikt. Varför inte riva det gräsliga glashuset som Konsum byggde ovanför Stadsgården om nu byggherrar måste vara med och betala. Värre än det huset kan det knappast bli.