Förra veckan röstade riksdagen för en inskränkning i vår grundlag. Offentlighetsprincipen inskränks alltmer.
Svenska myndigheter får rätt att hemligstämpla material ”om det kan antas att Sveriges möjligheter att delta i internationellt samarbete försämras”. Det är vårt EU-medlemskap som gör att riksdagen nu röstar för förslaget om inskränkning och ökad sekretess. Förslaget innebär också att andra länder i vissa fall har vetorätt när det gäller att hemligstämpla handlingar som kommit till Sverige. Endast vänsterpartiet och miljöpartiet röstade emot.
Tidningen Journalisten påminner om hur det lät inför Sveriges omröstning om EU-medlemskap. Vi skulle verka för mer öppenhet i EU och inget skulle få rubba vår offentlighetsprincip.
Någon sa då att påverka EU är som att öppna fönstret en kylig dag och förvänta sig att det ska bli varmare ute. Det blir inte varmare ute. Men det blir allt kyligare inne.
Vi medborgare övervakas alltmer (tänk FRA, NSA) och våra grundlagsstadgade rättigheter inskränks. EU äter sig in i minsta detalj. Var det det vi ville med vårt medlemskap?
Visar inlägg med etikett sekretess. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett sekretess. Visa alla inlägg
fredag 29 november 2013
fredag 7 september 2012
EU blir alltmer totalitärt
De odemokratiska tendenserna i EU förstärks. Nu vill den italienska ledaren (icke-vald tjänsteman) Mario Monti lägga munkavle på EU-ledarna när det gäller att uttala sig negativt om euron. Också Angela Merkel har anmärkt på tyska kolleger som uttalat sig kritiskt om situationen för euron. Monti efterlyser en uppförandekod.
Så fjärmas vanliga människor alltmer från makten i Bryssel. Det är illa nog att de flesta handlingar i EU är sekretessbelagda, nu efterfrågas också uppförandekoder och munkavle på de högsta ledarna. Det är så det brukar fungera i totalitära stater.
Det demokratiska inflytandet glider allt längre bort från de europeiska befolkningarna om det ens någonsin fanns där. Men ens värsta farhågor om EU börjar besannas en efter en.
Så fjärmas vanliga människor alltmer från makten i Bryssel. Det är illa nog att de flesta handlingar i EU är sekretessbelagda, nu efterfrågas också uppförandekoder och munkavle på de högsta ledarna. Det är så det brukar fungera i totalitära stater.
Det demokratiska inflytandet glider allt längre bort från de europeiska befolkningarna om det ens någonsin fanns där. Men ens värsta farhågor om EU börjar besannas en efter en.
Etiketter:
Angela Merkel,
EU,
euro,
farhågor,
Mario Monti,
munkavle,
odemkratisk,
sekretess,
totalitär,
uppförandekod
tisdag 15 mars 2011
Den privata offentliga sektorn
1,3 miljarder betalar vi skattebetalare för att några inte vill betala fullt pris för städhjälp. Ja, men det ger ju vita jobb, argumenterar somliga. Men vid det här laget är vi uppe i samma skattebortfall svarta jobb kostar, som att subventionera Rut.
Precis som väntat är det dessutom främst de som skulle ha råd med vit städhjälp som utnyttjar Rut. Så vi andra subventionerar deras övriga konsumtion.
Och varför just städhjälp? Varför inte hårvård, bilverkstäder, restaurangbesök? Den verkliga valfriheten borde väl vara att varje medborgare fick ett antal kuponger att subventionera olika tjänster med.
- Jag skulle få lägga ned mitt städbolag om inte Rut fanns, säger en städföretagare. Ja, liksom flertalet skolor, vårdinrättningar och äldreboenden, som kallas privata, men som betalas med skattemedel. Men bolagssekretess hävdar de....
I alliansens Sverige är den offentliga sektorn privat.
Precis som väntat är det dessutom främst de som skulle ha råd med vit städhjälp som utnyttjar Rut. Så vi andra subventionerar deras övriga konsumtion.
Och varför just städhjälp? Varför inte hårvård, bilverkstäder, restaurangbesök? Den verkliga valfriheten borde väl vara att varje medborgare fick ett antal kuponger att subventionera olika tjänster med.
- Jag skulle få lägga ned mitt städbolag om inte Rut fanns, säger en städföretagare. Ja, liksom flertalet skolor, vårdinrättningar och äldreboenden, som kallas privata, men som betalas med skattemedel. Men bolagssekretess hävdar de....
I alliansens Sverige är den offentliga sektorn privat.
Etiketter:
.Rut,
bolag,
företagare,
hårvård,
Offentlig sektor,
restaurang,
sekretess,
skattebetalare,
skola,
städhjälp,
subventioner,
valfrihet,
verkstad
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)