Visar inlägg med etikett fiffel. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett fiffel. Visa alla inlägg

onsdag 6 april 2016

Det är skillnad på flyktingar och flyktingar

Banker( läs Nordea) som hjälper överrika att gömma sina pengar i skatteparadis. Myndigheter (läs Skatteverket) som särbehandlar s k "viktiga" personer, särskilt om de är vänner till ledningen. Chefer som ljuger reportrar och indirekt svenska folket rakt i ansiktet. Vi tror alltid är Sverige inte är korrupt. Men gång på gång får vi bevis för motsatsen.
Samtidigt som överheten, vare sig de är regering, myndigheter eller företag, är alltid beredda att se genom fingrarna med fiffel och båg bland de överrika och inflytelserika. Särbehandling och privilegier är legio. Men det blir ett annat ljud i skällan när det gäller andra flyktingar.
Då ska inga permanenta uppehållstillstånd utfärdas och splittrar familjer när anhöriginvandring i princip upphör. Man tävlar om att spara på dessa de mest utsatta (senast Annie Lööfs förslag om att ge lån istället för bidrag som ska betalas tillbaka inom två år). Människor under 23 utan gymnasieexamen göre sig icke besvär. Ulf Kristersson (m) tycker att om man inte bott här och bidragit till välfärdssamhället ska man inte heller ha full föräldraförsäkring och socialbidrag istället för pension. Tala om särbehandling.
De förra är brottslingar som undanhåller skatt men parasiterar på vårt samhälle. De åtnjuter respekt och makt. De som kommer hit så gott som utblottade däremot ska leva på de smulor vårt välfärdssamhälle kan avvara.
Brottslingar ska ställas inför rätta. Asylrätten ska följas. Men egentligen handlar det bara om pengar.

tisdag 10 mars 2015

Girig bostadspolitik

Bostadsrätterna är ett laglöst Klondyke, skriver SvD Näringsliv efter ett seminarium om reglerna för bostadsrättsföreningar. Kontentan är att det knappast finns några lagar som skyddar konsumenten, dvs de boende.
Det finns ett utbrett fiffel med de ekonomiska planerna, bland annat med så kallad ”progressiv” avskrivning, konstaterades vid en temadag om borätter nyligen. Och nu börjar både Boverket och Bolagsverket att dra öronen åt sig.
– Den gemensamma nämnaren för allt det här är trots allt att människor ska köpa bostadsrätt för sitt boende, men att det är ytterst snålt med regler som hjälper dem inför köpet,sammanfattas på temadagen.
Jag är inte säker på att att människor köper bostadsrätter för sitt boende, åtminstone inte i samband med de av borgerligheten så omhuldade ombildningarna av hyresrätter. Alltför många exempel visar att många, framför allt de som bildade styrelse för att ombilda, redan bodde någon annanstans eller skulle flytta ihop med någon. Det gällde att få ombilda så man kunde sälja sin lägenhet med rejäl vinst, eftersom man, märkligt nog, fick köpa sin hyresrätt till underpris i förhållande till marknaden.
Bläcket hann knappt torka på köpekontrakten förrän mäklarskyltar kom upp vid de ombildade husen. Girighet handlade det om och inget annat, något som borgerligheten under sin tid vid makten omhuldat särskilt, med subventioner till dem som redan har.
Tack och lov har Stockholm nu en ny majoritet vars första åtgärd var att stoppa ombildningarna med omedelbar verkan. De fattade att varenda hyresrätt är dyrbar i ett samhälle där bostadsbristen är skriande och de som mest behöver bostad inte har råd att varken köpa eller ens hyra nyproduktion. Och för säkerhets skull såg minister Attefall (KD) till att underlätta andrahandsuthyrning genom fri hyressättning, så nu har de bostadslösa inte ens råd med andra hand, medan de som hyr ut cashar in så de kan köpa en lägenhet enbart för uthyrning. Så skapar man ocker och bostadsrättsföreningarna har inte längre något att säga till om. Dags för regeringen att ändra denna lag till förmån för dem som ska bo, inte tvärtom.

fredag 18 mars 2011

Brutaliserade barn

Vad händer med våra barn? I dagens AB finns en artikel om s k maktlekar, som går ut på att mobba kamraterna fysiskt och/eller psykiskt. Den som ger efter har förlorat.
Hur kommer det sig att den här typen av "lekar" blir populära? Ja, oftast leker ju barn det som de omges av. Och i dagens värld omges vi verkligen av olika former av brutalitet i massmedier och dataspel och kanske också i många barns verklighet.
Det deprimerande med denna brutalitet i olika former är inte bara att den finns, utan också att den hyllas, lyfts fram. Ända sedan utröstningsprogrammet "Robinson" började sändas på 90-talet, har väldigt mycket TV gått ut på att iscensätta olika psykologiska situationer där personer blir förtalade, förklenade och utröstade på olika sätt. Det är OK att sitta i någon "bikt" och snacka skit om andra.
I filmer och dataspel är brottslingar ofta hjältar, där fiffel och fusk applåderas som smart och skickligt. Och olika former av våld ständigt förekommande.
Petra Mede kommer att tänka på boken "Flugornas herre", där strandsatta barn skapar ett minisamhälle som strax går överstyr. Men de blir räddade på slutet. Blir vi det?