Visar inlägg med etikett vård omsorg. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett vård omsorg. Visa alla inlägg

tisdag 6 mars 2012

Glöm sifferexcercisen - berätta hur det är

Valet 2014 kommer att handla om jobben spås det och med dagens arbetslöshet finns en viss logik i detta. Men bevare oss om vi ska behöva lyssna till den sifferexercis som utspann sig under de förra två valen. Finns det några tristare debatter än de där partierna slår siffror i huvudet på varann.
Folk är inte intresserade av sifferexercis. Det viktiga är åtgärderna. Det är ett råd till vänstern, håll er till de konkreta åtgärderna och gå inte i sifferfällan.
Gå inte på Borgs och Reinfeldts tjat om att människor fått mer i plånboken. Verkligheten är ju att de få hundringar i jobbskatteavdrag som gått till folk i vanliga inkomstlägen för länge sen ätits upp av ökade avgifter på i stort sett allt.
Vi har redan så gott som platt skatt i Sverige. Vi såg häromkvällen att företag som Volvo har miljardvinster men kan göra förlustavdrag som gör att de nolltaxerar. Och så gör också rika privatpersoner. Medan småföretag och folk med normala inkomster står för större delen av skatteintäkterna i Sverige.
Och sedan hånas vi av att vård, skola och omsorg säljs ut till riskkapitalister som för ut de pengar vi slitit ihop till skatteparadis, samtidigt som verksamheterna sjunker i kvalitet.
Det är dessa fakta som måste presenteras, om och om igen.
Vi lever numera i Thatcher/Reagan-land. Trettio år för sent.

söndag 8 januari 2012

Sossar som kapitalets megafoner

I en krönika i SvD beskriver Olle Zachrisson hur ett antal toppsossar hämningslöst bytt jobb och blivit kapitalets megafoner som presschefer och PR-direktörer inom storbankerna.
Det bekräftar bara mitt tidigare inlägg idag om att sossarna "förnyade" sig på 90-talet. Det är nämligen den gruppen som nu gladeligt gått till Nordea, SEB och Swedbank. Att vara andraplansfigurer i ett parti de kört i botten ligger inte för dem.
Nu återstår att se om Juholt kan få ihop ett lag som talar om den verklighet som de grupper socialdemokratin traditionellt vänt sig till. Eller tycker han det är viktigare att nå folk som känner sig mer hemma på banken än i t ex vård, skola och omsorg?
Då återstår bara Vänsterpartiet.

söndag 10 april 2011

Skattesänkning - alliansens paradgren

Det blir allt tydligare vilka regeringen vill gynna. Nu föreslår de ett antal skattesänkningar för företagare. Bland annat föreslås att alla som tjänar över 85 600 kr i månaden per automatik ska kallas expert och därmed ha rätt till skattesänkning. Detta i kombination med att "höja schablonbeloppet i förenklingsregeln och införa ett tak för hur stor utdelning som ska beskattas som lön". Enligt alliansen ska det underlätta för företagare att öka både utdelning och lönsamhet, "samtidigt som de slipper ägna sig åt olika skattekonstruktioner", som det uttrycks. Slipper skatteplanera m a o. Dessutom ska företagen få rätt att dra av "kostnader för utgifter och forskning även om detta inte hör till företagens kärnverksamhet". Men härligt, då kan man ha ett litet billigt biprojekt av något slag, som man kan hänvisa till för att få dra av ännu mer för. Ja, skattesänkning är regeringens paradgren. Bara skatterna räcker till att betala de riskkapitalister som har hand om vård, skola och omsorg är Anders Borg nöjd.

måndag 9 augusti 2010

Vinstjakt missgynnar samhällsnytta

Jakten på vinst har gjort att SJ misskött underhåll och utveckling av tågtrafiken, enligt artikel i DN. Ja, det är det vi ser hela tiden när allt ska vara vinstdrivande till varje pris. Se bara på Posten. Den slutade nästan dela ut post ett tag, för det var inte så lönsamt som att hålla på med spel och horoskop och allt vad det var. Nu har vi ju ingen riktigt nationell post längre, den har ju gått ihop med danska posten, eller hur det var. SJ kommer att gå samma väg.
Det ger regeringen nytt bränsle för att privatisera ännu mera och snart har vi bara privat verksamhet. även i verksamheter som har ett samhällsintresse, där vinst kan vara underordnat.
Det gäller inte minst skola, vård och omsorg, där risken finns att man så småningom börjar resonera på samma sätt, dvs att verksamheten måste vara lönsam för att drivas.
Å andra sidan drivs ju inte SJ på samma sätt med skattemedel som skola, vård och omsorg.
Jag har för övrigt inget emot privat vård, skola och omsorg, men då ska den vara privat och drivas med investerarnas pengar.
Tänk så mycket mer resurser skolan, vården och omsorgen skulle kunna få om den inte drevs via ombud som ska ha ut sin del.