Visar inlägg med etikett cancer. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett cancer. Visa alla inlägg

tisdag 26 november 2013

Sjukhusen sparas bort

Sjukhusen blöder, skriver DN idag. Framför allt gäller det Stockholms sjukhus, men säkert också många ute i landet. För spara ska de – två procent per år. Någonstans måste man ju komma till en punkt där man passerat de s k effektiviseringarna och kör på fälgarna. Till slut har vi sparat bort sjukhusen.

Ja, de är ju ändå så dyra. Och nu har vi ju vårdcentraler i parti och minut, särskilt på de ställen där de friskaste och mest välbeställda bor.

Det är på vårdcentraler alliansen har satsat. Ingen ska behöva vänta på att få tennisarmbågen fixad. Har du däremot cancer kan det dröja, för vi har ju överbeläggning och personalbrist på de flesta sjukhus.

För att inte tala om ifall du är en multisjuk 80-åring. För dig finns knappt några resurser alls. Du kan få tyna bort på ditt äldreboende (under förutsättning att du fått plats på något).

Så ser sjukvården ut i Sverige när alliansen får råda. Deras löfte var att minska vårdköerna och det har de gjort. På bekostnad av de verkligt sjuka.



torsdag 21 november 2013

Den yngre generationen dör yngre

Dagens barn springer inte lika fort som deras föräldrar gjorde i samma ålder, konstateras i en amerikansk studie. ”Studierna utfördes i 28 länder och involverar mer än 25 miljoner barn. Resultaten visar att det i genomsnitt tar 90 sekunder längre för dagens barn att springa en engelsk mil (drygt 1 600 meter) än för 30 år sedan. Den kardiovaskulära uthålligheten – mätt som hur långt barnen kunde springa under en viss tid - minskade med runt fem procent per decennium. Nedgången syns hos både flickor och pojkar. ”, skriver SvD.

Orsakerna är flera, men framför allt mer stillasittande. Barn leker också på ett annat sätt, där datorer och spel fått en mer framträdande plats. I Sverige har ju idrott, eller gymnastik som det hette när jag gick i skolan, praktiskt taget försvunnit från schemat och många s k friskolor har inte ens tillgång till gymnastiksal.

En annan orsak är förstås kosten. Barn äter inte lika nyttigt idag som tidigare. Framför allt äter de mer socker och dricker läsk på ett helt annat sätt än tidigare generationer. Det leder till fetma, vilket också konstaterats har ökat bland barn och ungdomar.

Vad leder då detta till? Jo, fler sjukdomar, som diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar och vissa cancerformer. Det i sin tur kommer att leda till – tvärtemot vad alla trendnissar som spår framtiden påstår – att denna generation inte kommer att leva lika länge som sina föräldrar och definitivt inte så länge som de som idag är födda på 20-talet och tidigare.

Det är möjligt att 40-talisterna som nu går i pension generellt skulle orka jobba lite längre. Men en höjd pensionsålder för den nu uppväxande generationen blir nog inte så lockande (om det nu finns pengar till pension för dem). Många fler kommer att dö i 60-70-årsåldern av vällevnadssjukdomar, alternativt kanske leva länge med ett stort medicin- och vårdbehov.

Det är bara att konstatera att 40-60-talisterna blir de mest priviligierade generationerna någonsin. Vi fick så mycket gratis och vi levde i världens mest jämlika samhälle. Våra barnbarn kommer att ha mycket tuffare utmaningar när de växer upp.



onsdag 4 september 2013

Ännu en krigspresident

Så har han då kommit, USAs president. En man som väcker sympati och som en stor del av västvärlden satte sitt hopp till när han valdes.

Men dessvärre går ränderna aldrig ur. Nu hör vi åter en amerikansk president som talar om en militär attack, vare sig med eller utan FNs godkännande.

Tongångarna känns igen. USA är så speciellt så det kan ta sig vilka friheter som helst. Och det har man gjort genom tiderna. Man är t ex det enda land som använt massförstörelsevapen mot andra länder – atombomben mot Japan 1945 och kemiska växtgifter i Vietnam. I båda fallen lever människor fortfarande med konsekvenserna i form av cancer och missbildade barn. Ingen glömmer flickan som sprang naken brinnande av napalm.

Barack Obama talar om mänskliga rättigheter. Det klingar ihåligt när Guantanamo fortfarande är öppet och drönarna gör sina mördarflygningar över Pakistan och Afghanistan.

George Bush sade stolt: I am a war president. Obama försöker smeta ut ansvaret för ett anfall på Syrien på hela världssamfundet.

Tyvärr, Obama, du saknar trovärdighet.

fredag 26 augusti 2011

Förverkliga 1980 års folkomröstningsresultat

"Fukushimas läckor är som 168 Hiroshima" skriver AB efter en rapport om läget ett halvår efter jordbävnings- och tsunamikatastrofen i Japan som ledde till att kärnkraftverket i Hiroshima havererade. I Hiroshima dog 100 000 människor direkt och tusentals har dött av strålningsrelaterade cancerformer sedan dess, ända in i vår tid ( för övrigt ett av världens värsta krigsbrott som USA aldrig ställts till svars för).
Ändå finns det fortfarande människor vårt land som hävdar att kärnkraften är en ren energikälla. Den är ju i själva verket den smutsigaste av dem alla, särskilt vid brytningen. T o m Kina har dragit öronen åt sig och börjat säga att de ska satsa på sol istället för kärnkraft. Att kärnkraften inte producerar växthusgaser i själva kraftverken är ju en liten tröst, när hela hanteringen runt omkring är livsfarlig. En energiform som är så skadlig att man inte ens efter snart 50 års användning fortfarande inte kommit på hur avfallet ska slutförvaras säger ju en del.
Låt äntligen 1980 års folkomröstningsresultat förverkligas innan vi också, helt oförutsett, står där med obrukbara områden (vi har fortfarande höga cesiumhalter i sjöar, svamp och vilt kött i vissa områden, efter Tjernobyl). Vem vågar ta första steget?

lördag 27 november 2010

Ologisk forskning

Den 11 april 1954 var världens tråkigaste dag har forskare kommit fram till enligt en artikel i AB. Och varför var den så trist? Jo, ingen kändis föddes denna dag konstaterar man. Vad är detta för leksaksforskning? På vilket sätt skulle t ex 8 januari 1935 vara roligare för att Elvis föddes då? Ingen visste ju då vad han skulle bli så småningom.
Kriterierna på en tråkig dag måste väl vara att ingen som redan var känd gjorde något speciellt den dagen (om nu detta med kändis överhuvudtaget ska vara ett kriterium). Får folk verkligen pengar till denna sorts forskning när vi behöver mediciner mot aids och cancer, hur vi kommer tillrätta med miljöförstöring m m?
Jag tror de flesta som fick barn den 11 april 1954 dessutom tyckte att det var en rolig och lycklig dag.

fredag 6 augusti 2010

Bomben som verkar i generationer

Idag för 65 år sedan föll den första atombomben över staden Hiroshima i Japan. Över 100 000 dog direkt och tusentals fler under åren som följde, av strålskador och cancer. Också Nagasaki bombades på samma sätt 9 augusti.
Vi vet ju att vinnarna skriver historien, men det vore på sin plats att ändå utpeka USA för krigsbrott. Näst efter judeutrotningen under andra världskriget, är detta det vidrigaste brott som begåtts i krig. Man har inte bara gett sig på oskyldiga civila som var på plats 1945, utan också generationer därefter, som drabbats av missbildningar och strålskador långt efter kriget.
(Det gäller för övrigt också krigföringen i Vietnam, där växtgifterna man spred än idag påverkar människor och miljö i Vietnam).
Krig är alltid brutala, vem som än för dem, men de som har tillgång till massförstörelsevapen och dessutom använder dem, borde på något sätt få stå till svars.