Visar inlägg med etikett katolska kyrkan. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett katolska kyrkan. Visa alla inlägg

torsdag 5 februari 2015

Nytt nätverk för aborträtt i EU-parlamentet

Läste att det tagits initiativ i EU-parlament för rätten till abort. Bl a den svenska EU-parlamentarikern Malin Björk (V) är en av initiativtagarna till ett partiövergripande nätverk som kallas ALLofUS som ett svar på abortmotståndarlobbyns kampanj ONEofUS som syftar på fostret. Det här nätverket ska arbeta för kvinnors rätt till abort, sexualitet och sina egna kroppar.
Det är ju deprimerande att det fortfarande i Europa idag ska behövas kampanjer för dessa självklarheter. Men det är klart; även här i Europa är religionen stark och vad påven och andra kyrkoMÄN säger har dessvärre fortfarande stort genomslag.
Det är en sak om man inte vill göra abort eller använda preventivmedel. Det står ju var och en fritt. Men att arbeta för att den rätten ska tas ifrån oss alla känns lika medeltida som delar av islam.
Religionen är ett gissel när den utövas av män som aldrig behöver ta några konsekvenser. Som aldrig behöver dö i barnsäng, eller föda barn efter våldtäkter m m. Eller inte får bejaka sin sexualitet (vilket för övrigt också gäller homosexuella män, fast här har ju katolska kyrkan visat sig vara en fristad).
Hoppas många från olika partigrupper kommer att ingå i det startade nätverket ALLofUS i EU-parlamentet.

torsdag 30 maj 2013

Backlash för kvinnor i EU

Nu har Litauen sällat sig till länderna med skärpt lagstiftning mot aborter. Ännu ett EU-land har förbjudit kvinnor att bestämma över sin egen kropp. Polen, Irland och Malta har samma lagstiftning. Och Spanien diskuterar att skärpa sin. Och även här i Sverige vill ju populistiska SD sänka tiden för när en abort får genomföras.
Katolska kyrkan har initierat en namninsamling för att ta upp frågan i EU. De vill diskutera ett generellt förbud mot abort i EU. Det kallas medborgarinitiativ och med tillräckligt många tusen namnunderskrifter måste kommissionen ta upp frågan.
Det kanske är bra om de får igenom det. Då kommer frågan upp på bordet och EU kan inte längre ducka för denna känsliga fråga. Och då kommer man att bli varse att merparten av EUs kvinnor inte alls står bakom inskränkning av aborträtten - tvärtom.
Eller så kanske det behövs en namninsamling till förmån för abort. Något för EUs alla kvinnoförbund (och det finns säkert män som står bakom också).

måndag 25 februari 2013

Antikondomkampanjen bottnar i sexkontroll

Roland Poirier Martinsson är tillbaka för att förklara sin antikondomkampanj. Jag letar förtvivlat efter argumenten som förklarar varför alla som reagerat har missförstått honom. Men jag hittar dem inte.
Vad sägs om det här stycket: "Vad slog fel? Nå, hur skulle din man eller fru reagera om du kom hem och föreslog kondom för att motverka spridning av könssjukdomar er emellan? Just det. Och kanske skulle du därför dra dig för att följa en sådan uppmaning."

Den enda logiska reaktion man kan tänka sig är väl att utgå ifrån att ens partner i så fall har en könssjukdom och då verkligen se till att man använde kondom.
Och hur ska man skydda sig mot oönskad graviditet? Har man redan fött sex barn kanske det inte känns så angeläget med ett sjunde? Eller så vill man bara ha två barn, vilket blir allt vanligare också i Afrika. Då är preventivmedel lösningen.
Men för Poirier, men det skriver han inte, är själva sexakten motbjudande såvida den inte äger rum i barnaalstrande syfte. Endast då är sex tillåtet.
Men för katolska kyrkan (och inte bara i den) är det bara ett svepskäl. I själva verket handlar det om djupt rotade patriarkala värderingar. Om en kvinna kan använda preventivmedel kan inte mannen kontrollera hennes sexualitet.
Och dessa värderingar såg vi ett utslag av bara häromdagen, när hovrätten inte menade att en kvinna blivit våldtagen då hennes partner körde upp fingrarna i henne för att "kontrollera att hon inte varit otrogen".
Den gammaldags tänkandet är alltid lika aktuellt.

måndag 11 februari 2013

Religiöst statsskick blir aldrig demokratiskt

Egyptierna är tillbaka på ruta ett. Hitler kom också till makten genom val och sen gick det som det gick, ingen jämförelse i övrigt, men det visar hur skör demokratin är och hur lätt starka grupper kan sätta sig över den.
Tyvärr finns dessa tendenser på fler ställen. Vad står de s k rebellerna i Syrien för? Är de hårdföra islamister som vill införa sharialagar? Och Hamas? De får alltmer inflytande i Palestinafrågan, men tonen hos många av ledarna är illavarslande.
Att styra stater utifrån en religion är aldrig demokratiskt. Vi vet vilket helvete det var när katolska kyrkan styrde i större delen av Europa. Luther befriade en del av oss från påven, men det dröjde flera hundra år innan kyrkan släppte sitt grepp. Då först var demokrati möjlig.
Islam är inte förenlig med ett demokratiskt statsskick, det ser vi på alla de länder som styrs av islamister. De mänskliga rättigheterna förtrampas av de religiösa, trots att religion anses vara höjden av godhet.
Så det är för tidigt att jubla om rebellerna segrar i Syrien. I värsta fall måste folket ut på gatorna snart igen.

lördag 16 april 2011

Religioner med tusenårigt förtryck

Människor får gärna tro på gud och hålla religiösa högtider. Men religion får aldrig gå ut över andra. Tyvärr står i princip alla religioner förtryck (dock inte alla religiösa människor vill jag understryka). Senast nu Dalai lama, som alltid beskrivits som den gode som predikar att barnen är vårt hopp och om försoning. Men också han är homfob, motståndare till abort etc, men motivering att det finns i gamla tusenåriga skrifter. Samtliga religioner är t ex kvinnofientliga. Enligt dessa läror ska kvinnan alltid underkasta sig mannen, inte bestämma över sin egen kropp etc. Längst i detta kvinnoförtryck går islam, där hela stater, som t ex Saudiarabien, tvingar kvinnor att gå klädda i heltäckande kläder, som inte låter dem gå ut utan manligt sällskap, gifter bort dem utan deras samtycke etc. Det är viktigt att vi här i Sverige, i rädsla för att bli kallade islamofober, inte ställer upp på dessa förtryckande uttryck för islam. Vi hade sådana seder även i Sverige för hundra år sedan, men vi har, genom en aktiv kvinnorörelse från alla samhällsskikt, kommit över sådana uttryck som går ut över individens frihet. Katolska kyrkan står inte långt efter, med sina strikta krav på avhållsamhet istället för preventivmedel och aldrig abort, våldtagen eller ej. Man kan inte respektera att en gubbe i Rom och hans celibatiserade prästerskap ska ha denna makt över det motsatta könet, som de förmodas aldrig ha haft intim kontakt med. Allt kanske inte ens handlar om religion från början, men det inkorporeras under religionens mantel för att sederna och förtrycket ska kunna vidmakthållas. Som sagt, gärna gudstro, men låt inte dess självutnämnda prästerskap vidmakthålla seder som var förtryckande redan för tusen år sen, men som definitivt inte har någon plats i dagens samhällen.

söndag 21 mars 2010

Celibatets förbannelse

Påven far runt och ber om ursäkt för alla sexövergrepp som begåtts inom katolska kyrkan. Men har förövarna lagförts? Har de ens fått lämna sina jobb?
Påven och katolska kyrkan vågar aldrig ta tag i den dubbelmoral som ständigt pågår inom denna kyrka. Celibatet är en av dessa anomalier. Hur ska katolska präster överhuvudtaget kunna förstå mäns och framför allt kvinnors villkor i dagens samhälle med den exceptionellt sexualfientliga syn på livet och kvinnor som denna relígion innehåller? Att förvägra prästerna ett normalt liv gör ju också att förföljda såsom homosexuella som inte kan leva ut sin sexualitet i sina samhällen och pedofiler, som kan gömma sig i kyrkans hägn, kanske också extra mycket lockas att bli präster.
Vi i norra Europa kan tacka Luther för att han tillät präster att gifta sig och därmed något avdramatiserade det här mec sex. (Det är också symptomatiskt att i samhällen med sexualfientliga religioner svär man med könsord. I lutherska samhällen håller man sig till djävulen. Dock slår det amerikanska "fuck" alltmer igenom här också, men det ordet har ingen laddning i vårt samhälle).
Det värsta med påven är dock det budskap om avhållsamhet, förbud mot kondomer, abort etc som han, utan erfarenhet av att leva i dagens värld, pådyvlar sina troende. Så många miljoner kvinnor (men också män) som dött pga av dessa påbud. Oönskáde barn efter oskyddat sex, illegala aborter ofta med dödlig utgång, spridning av aids. Påven - vår tids dödsängel.