Ska EU ta in fler medlemmar? Det tycker Jean-Claude Juncker, EU-kommissionens ordförande. Han är nog ganska ensam om det. Nu vill han inleda förhandlingar med de två ansökarländerna Albanien och Moldavien. Annars riskerar vi ett nytt krig på Balkan, menar han.
Men EU är knappast i skick att ta emot fler medlemmar, särskilt inte på den nivå Albanien och Moldavien (Europas fattigaste land) befinner sig.
Storbritannien, ett av få nettoinbetalande länder, försvinner. De som kommer in blir ytterligare bidragsmottagare. Och vi får ytterligare EU-migranter som dras in i tiggarnätverken.
EU har ju redan förlorat legitimitet i flera länder, framför allt Polen och Ungern. De bryr sig inte om EU-dekreten och trampar på de viktiga demokratiska principerna. M a o har EU stora problem att hantera utan att nya fattiga länder kommer in under parollen "annars blir det krig igen på Balkan".
De östeuropeiska tog man ju in för att de skulle komma in i västvärmen fast inte alla (Bulgarien och Rumänien) inte uppfyllde de ekonomiska kriterierna, vilket f ö också gällde Grekland.
EU behöver inte fler medlemmar just nu. Det är redan att få ihop dem som är med. Annars riskerar EU att bli som FN, ett viktigt forum vars regler man struntar i när det passar.
Visar inlägg med etikett EU-kommissionen. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett EU-kommissionen. Visa alla inlägg
onsdag 18 april 2018
fredag 27 februari 2015
EU ändrar sig - hoppas regeringen gör detsamma
Det har kommit ett glädjande besked från EU-kommissionen(!)Den backar om moms på ideella organisationer som säljer second handvaror. "Att EU backar, efter att informerats om läget av den svenska regeringen, sker trots att kommissionen fortsätter att anse att momsbefrielsen är fel. Men eftersom befrielsen inte påverkar EU:s inre marknad är kommissionen beredd att låta nåd gå före rätt.", skriver nyhetsbrevet statskoll.se
Nu gäller det bara att finansdep övertalar Skatteverket att dra tillbaka sitt beslut om moms. Varorna som säljs i dessa butiker är ju faktiskt redan skattade för.
Nu kan man bara önska att regeringen också vågar dra tillbaka skattereduktionen för dem som ger gåvor till ideella organisationer. En reform som infördes av alliansen med KD i spetsen. Självklart ska vi alla vara med och betala för enskilda människors önskan att ge pengar till organisationer, enligt alliansen. Allt som kan sänka skatten är bra!
Men jag står gärna för de pengar jag skänker själv och vill hellre att skattemedlen går till vård, skola och omsorg.
Hoppas regeringen vågar ta detta steg trots skri från KD. Snart får vi väl annars skänka pengar till äldreomsorgen själva - utan skattereduktion.
Nu gäller det bara att finansdep övertalar Skatteverket att dra tillbaka sitt beslut om moms. Varorna som säljs i dessa butiker är ju faktiskt redan skattade för.
Nu kan man bara önska att regeringen också vågar dra tillbaka skattereduktionen för dem som ger gåvor till ideella organisationer. En reform som infördes av alliansen med KD i spetsen. Självklart ska vi alla vara med och betala för enskilda människors önskan att ge pengar till organisationer, enligt alliansen. Allt som kan sänka skatten är bra!
Men jag står gärna för de pengar jag skänker själv och vill hellre att skattemedlen går till vård, skola och omsorg.
Hoppas regeringen vågar ta detta steg trots skri från KD. Snart får vi väl annars skänka pengar till äldreomsorgen själva - utan skattereduktion.
Etiketter:
alliansen,
befrielse,
EU-kommissionen,
gåvor,
ideella organisationer,
inre marknad,
KD,
moms,
omsorg,
reform,
regeringen,
second hand,
skattereduktion,
Skatteverket,
skola,
vård
måndag 29 december 2014
EU bestämmer våra arbetsvillkor
Turbulensen är nu stor i de borgerliga leden. Överenskommelsen med S+Mp är mer än många borderliga, framför allt moderater, kan ta.
Men hur stort inflytande har egentligen vår riksdag på utveckligen i Sverige? Om fler journalister kunde bevaka EU istället för att frottera sig i riksdagskorridorerna, skulle det bli tydigare för svenska folket var besluten egentligen tas.
Det senaste förslaget från EU-kommissionen är att tillåta enmansbolag med bara 1 euro i kapitalinsats, att ha sitt säte i ett medlemsland, men verka i ett helt annat. Det betyder att man kan finnas i t ex Bulgarien, med knappt någon reglering av arbetsvillkor, löner och skatter, men ha hela sin verksamhet i t ex Sverige (eller i flera länder, får ha en ägare men hur stor verksamhet som helst). På detta sätt undviker man verksamhetslandets regler och beskattning.
Detta är nyliberalernas dröm om den fria rörligheten. Inga jobbiga kollektivavtal, lagar om arbetsrätt eller så som stoppar den fria företagsamheten!
Jag ska inte ens försöka gå in på det moras av brottslighet detta kan öppna för, med penningtvätt, bedrägerier och anonymitet i form av brevlådeföretag etc.
Detta pågår och bejublas av EU-parlamentets högerfalang. Tydligen kan Kommissionen dessutom välja något som kallas §50 i konstitutionen när förslaget läggs fram, vilket inte kräver enhällighet i ministerrådet, som är högsta instans. Allt för att bejaka kapitalets rörlighet över gränserna.
Och allt för att förhindra rimliga arbetsvillkor för vanliga människor. Var finns den internationella fackföreningsrörelsen?
Men hur stort inflytande har egentligen vår riksdag på utveckligen i Sverige? Om fler journalister kunde bevaka EU istället för att frottera sig i riksdagskorridorerna, skulle det bli tydigare för svenska folket var besluten egentligen tas.
Det senaste förslaget från EU-kommissionen är att tillåta enmansbolag med bara 1 euro i kapitalinsats, att ha sitt säte i ett medlemsland, men verka i ett helt annat. Det betyder att man kan finnas i t ex Bulgarien, med knappt någon reglering av arbetsvillkor, löner och skatter, men ha hela sin verksamhet i t ex Sverige (eller i flera länder, får ha en ägare men hur stor verksamhet som helst). På detta sätt undviker man verksamhetslandets regler och beskattning.
Detta är nyliberalernas dröm om den fria rörligheten. Inga jobbiga kollektivavtal, lagar om arbetsrätt eller så som stoppar den fria företagsamheten!
Jag ska inte ens försöka gå in på det moras av brottslighet detta kan öppna för, med penningtvätt, bedrägerier och anonymitet i form av brevlådeföretag etc.
Detta pågår och bejublas av EU-parlamentets högerfalang. Tydligen kan Kommissionen dessutom välja något som kallas §50 i konstitutionen när förslaget läggs fram, vilket inte kräver enhällighet i ministerrådet, som är högsta instans. Allt för att bejaka kapitalets rörlighet över gränserna.
Och allt för att förhindra rimliga arbetsvillkor för vanliga människor. Var finns den internationella fackföreningsrörelsen?
torsdag 30 maj 2013
Backlash för kvinnor i EU
Nu har Litauen sällat sig till länderna med skärpt lagstiftning mot aborter. Ännu ett EU-land har förbjudit kvinnor att bestämma över sin egen kropp. Polen, Irland och Malta har samma lagstiftning. Och Spanien diskuterar att skärpa sin. Och även här i Sverige vill ju populistiska SD sänka tiden för när en abort får genomföras.
Katolska kyrkan har initierat en namninsamling för att ta upp frågan i EU. De vill diskutera ett generellt förbud mot abort i EU. Det kallas medborgarinitiativ och med tillräckligt många tusen namnunderskrifter måste kommissionen ta upp frågan.
Det kanske är bra om de får igenom det. Då kommer frågan upp på bordet och EU kan inte längre ducka för denna känsliga fråga. Och då kommer man att bli varse att merparten av EUs kvinnor inte alls står bakom inskränkning av aborträtten - tvärtom.
Eller så kanske det behövs en namninsamling till förmån för abort. Något för EUs alla kvinnoförbund (och det finns säkert män som står bakom också).
Katolska kyrkan har initierat en namninsamling för att ta upp frågan i EU. De vill diskutera ett generellt förbud mot abort i EU. Det kallas medborgarinitiativ och med tillräckligt många tusen namnunderskrifter måste kommissionen ta upp frågan.
Det kanske är bra om de får igenom det. Då kommer frågan upp på bordet och EU kan inte längre ducka för denna känsliga fråga. Och då kommer man att bli varse att merparten av EUs kvinnor inte alls står bakom inskränkning av aborträtten - tvärtom.
Eller så kanske det behövs en namninsamling till förmån för abort. Något för EUs alla kvinnoförbund (och det finns säkert män som står bakom också).
Etiketter:
abort,
aborträtt,
backlash,
EU,
EU-kommissionen,
förbud,
inskränkning,
katolska kyrkan,
kvinnoförbund,
lagstiftning,
Litauen,
medborgarinitiativ,
namninsamling,
namnunderskrift,
SD
onsdag 12 september 2012
EU imploderar med en federation
Vi kommer allt närmare det som många länder vill och andra absolut inte: En EU-federation. EU-kommissionens ordförande Barroso pläderar nu stenhårt för en federation av EUs stater som enda sättet att lösa krisen. Lösningen just nu för euroländerna är en slags gemensam finansminister (ECB) som ska övervaka att de sköter ekonomin.
Vi vet ju hur den gemensamma utrikespolitiken sköts, den som skulle göra EU till en stark och viktig aktör i världen. Sen Ashton tillträdde har EU försvunnit som utrikespolitisk aktör. EUs uttalanden är så urvattnade att ingen bryr sig. Och därför gör the big four (Tyskland, Frankrike, Storbritannien och Italien) fortfarande som de vill. Vi andra tiger stilla, åtminstone utåt.
En EU-federation är en omöjlighet. Inbilska personer i makttoppen tror att man kan göra ett USA av EU bara man fick till en gemensam valuta. Tyvärr har man glömt de europeiska folken.
Europas historia är inte USAs. Vi har inte flyttat eller flytt till något som vi hoppats skulle vara bättre än det gamla landet. Vi talar inget gemensamt språk, varje lands historia skiljer sig enormt och ju fler länder som kommit in i unionen, desto mer olika har vi blivit. Och få vill att ännu mer makt ska samlas i Bryssel, när de ser hur tafatt EU hanterar kriser.
EU kommer att implodera - en federation är spiken i kistan.
Vi vet ju hur den gemensamma utrikespolitiken sköts, den som skulle göra EU till en stark och viktig aktör i världen. Sen Ashton tillträdde har EU försvunnit som utrikespolitisk aktör. EUs uttalanden är så urvattnade att ingen bryr sig. Och därför gör the big four (Tyskland, Frankrike, Storbritannien och Italien) fortfarande som de vill. Vi andra tiger stilla, åtminstone utåt.
En EU-federation är en omöjlighet. Inbilska personer i makttoppen tror att man kan göra ett USA av EU bara man fick till en gemensam valuta. Tyvärr har man glömt de europeiska folken.
Europas historia är inte USAs. Vi har inte flyttat eller flytt till något som vi hoppats skulle vara bättre än det gamla landet. Vi talar inget gemensamt språk, varje lands historia skiljer sig enormt och ju fler länder som kommit in i unionen, desto mer olika har vi blivit. Och få vill att ännu mer makt ska samlas i Bryssel, när de ser hur tafatt EU hanterar kriser.
EU kommer att implodera - en federation är spiken i kistan.
torsdag 1 december 2011
EU-Kommissionen vill ha solidaritet
Just nu diskuteras vem som kommer att ge upp först av länderna inom eurosamarbetet. Intressant nog är de som tippas Tyskland och Finland. De stabila ekonomierna har fått nog. De vill inte längre betala för sina slarvigare grannar söderut.
För det är hela tiden det som Kommissionen desperat föreslår.
"Det synnerligen bisarra och märkliga förslag som EU-kommissionen presenterat handlar alltså om att skulderna inom eurozonen ska vara gemensamma och inte ansvaras nationellt, av varje medlemsstat var för sig utifrån sitt ekonomiska ansvarstagande eller brist på det samma. För att man tillhör samma valuta är det inte ett självklart och logiskt samband att länder som sköter sig ska betala för de som struntar i att göra det, som låter den egna statens utgifter skena och inte bryr sig om att ha infört en effektiv och någorlunda rättvis skatteuppbörd. "som Lennart Sackredeus skriver i ett inlägg på Brännpunkt i SvD idag.
Om Tyskland backar ur kommer euron att falla som ett korthus, spår Sackredeus. Dessvärre kommer inte bara de som bor i korthuset att drabbas, utan också vi andra, trots att vi inte varit med i lekstugan.
Det är inte alltid kul att få rätt.
För det är hela tiden det som Kommissionen desperat föreslår.
"Det synnerligen bisarra och märkliga förslag som EU-kommissionen presenterat handlar alltså om att skulderna inom eurozonen ska vara gemensamma och inte ansvaras nationellt, av varje medlemsstat var för sig utifrån sitt ekonomiska ansvarstagande eller brist på det samma. För att man tillhör samma valuta är det inte ett självklart och logiskt samband att länder som sköter sig ska betala för de som struntar i att göra det, som låter den egna statens utgifter skena och inte bryr sig om att ha infört en effektiv och någorlunda rättvis skatteuppbörd. "som Lennart Sackredeus skriver i ett inlägg på Brännpunkt i SvD idag.
Om Tyskland backar ur kommer euron att falla som ett korthus, spår Sackredeus. Dessvärre kommer inte bara de som bor i korthuset att drabbas, utan också vi andra, trots att vi inte varit med i lekstugan.
Det är inte alltid kul att få rätt.
Etiketter:
EMU,
EU-kommissionen,
euro,
Finland,
korthus,
lekstuga,
medlemsstat,
Sackredeus,
solidaritet,
Tyskland
lördag 15 januari 2011
Döda vargen - då blir de fler
Vargslakten är igång. Man tror att man lever på George Orwells djurfarm när man hör den s k miljöministern uttala sig. Genom att döda utrotningshotade djur ska de bli fler. Tyvärr hinner väl de flera tusen jägarna skjuta minst 20 vargar, och i misstag förmodligen en och annan gråhund, innan EU-kommissionen får ändan ur vagnen.
Det är konstigt att vi inte bryr oss om EU-direktiv i detta sammanhang, när vi gladeligt infört varje i Sverige sen länge förbjuden kemikalie, när EU sagt att det utgör handelshinder att förb,juda dem.
Så sköts dagens miljöpolitik.
Det är konstigt att vi inte bryr oss om EU-direktiv i detta sammanhang, när vi gladeligt infört varje i Sverige sen länge förbjuden kemikalie, när EU sagt att det utgör handelshinder att förb,juda dem.
Så sköts dagens miljöpolitik.
Etiketter:
EU-direktiv,
EU-kommissionen,
George Orwell,
handelshinder,
jägare,
kemikalier,
miljöministern,
miljöpolitik,
vargar
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)