Visar inlägg med etikett frihet. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett frihet. Visa alla inlägg

onsdag 20 april 2016

I Sverige utövas religion privat

Sverige har religionsfrihet. Men religion är i Sverige en privat fråga. Vi har kyrkor och moskéer dit troende kan gå och ingen utomstående behöver lägga sig i vad som försiggår där (såvida det inte är lagstridigt).
Men religionsfrihet kan inte inkludera andra som inte delar tron. Det är mycket viktigt att klargöra i vårt samhälle. Det innebär t ex att när ett arbete kräver uniform är inte religiös klädsel ett alternativ. I Sverige och i övriga västvärlden handhälsar man på män såväl som kvinnor. Om man har problem med det kan man inte ha ett arbete där man träffar mycket folk som inte delar denna religiösa/kulturella uppfattning. Framför allt inte en förtroendevald befattning.
Säg att MP:s Yasri Khan, som var tilltänkt att ingå i MPs partistyrelse, skulle blivit utsedd till minister. Träffat en kvinnlig motsvarighet från ett annat land och vägrat hälsa. Det har redan blivit skandal som det är, men man kan ju tänka sig fortsättningen.
Sverige har som sagt religionsfrihet, men är en sekulär stat. Det innebär att religion utövas privat.
Reser vi till Saudiarabien, Iran m fl länder, måste vi som kvinnor täcka håret. Det gör vi för att inte störa utövare av religionen där och vi hälsar som de gör där. Så är läget i vår globala värld. Man får ta seden dit man kommer annars kommer man att få problem.

lördag 9 januari 2016

Högerextremism stör inte EU

Polen är på väg ut ur EUs gemenskap. Dess ledare agerar tvärtemot EUs värdegrund om mänskliga rättigheter och demokrati.
Men "vi tänker inte hacka på Polen" som EUs ordförande Jean-Claude Juncker säger.
Nej, Polen är alltför viktigt för EU för att mänskliga rättigheter och demokrati ska betyda något. Att flaggskeppet i det gamla östblocket blev EU-medlem och nu är en storspelare i EU, är viktigare än politiken.
För EU har ju egentligen aldrig brytt sig om sin värdegrund. Det är kapitalets (även i form av arbetskraft) fria rörlighet över gränserna som är det enda viktiga. Inga sanktioner kommer att drabba något land som blir högerextremt och beskär människors frihet, så länge man inte stör kapitalet. Och det har aldrig intresserat högerextrema att rubba det.

lördag 8 mars 2014

Ge Snowden asyl här

Edward Snowden har släppt nya uppgifter om USAs allt överskuggande bevakning av Europa. Det senaste är att man har övertalat europeiska regeringar att minska sitt dataskydd så att USA kan komma åt informationen. Jag är helt övertygad om att Sverige hör till dem. Med den här regeringen går vi helt i USAs ledband.
Men inte heller den tidigare S-regeringen satte sig upp emot USA. Därför kan man inte lita på att just det förhållandet kommer att förändras med en S-ledd regering. Men annars vore det en fin gest att vi, som talar så högstämt om demokrati, mänskliga rättigheter och frihet på nätet (det betyder väl frihet för USA på nätet mest) kunde ge Snowden asyl här.
Men det kan vi nog glömma.

söndag 27 oktober 2013

Skolans tre nyckelfaktorer saknas i Sverige

Katrine Kielos skriver idag i AB om den amerikanska journalisten Amanda Ripleys bok ”The smartest kids in the world”. Journalisten har följt elever i tre länder där skolresultaten ligger på topp, Finland, Polen och Sydkorea.

Som man vid det här laget kan vänta sig finns tre nyckelfaktorer:

Höga krav ställs på barnen (svårt få högsta betyg för alla, ej betygsinflation)

Bra lärare – dvs höga krav för att komma in på lärarutbildningen, därmed ökad kompetens och status (och också en bra utbildning för lärarna förstås, man kanske bör låta finska och polska lärare bli lärare på svenska lärarhögskolor)

Den sammanhållna skolan – dvs att barn från olika miljöer och bakgrund går tillsammans i skolan.

Dessa resultat bekräftar det vi redan vet – att allt har gått fel i den svenska skolan pga vi övergivit alla dessa nyckelfaktorer. Och den mest stjälpande av dem alla är förstås kapitalisternas intåg i skolbranschen, där målet är vinst och inte lärande.

Ändå diskuterar utbildningsdepartementet med Jan Björklund i spetsen, att göra samma misstag med universiteten. Att tro att privata stiftelser (med företag i botten) ska göra universiteten friare är ju en motsägelse i sig själv. Ofta finns olika villkor med i en stiftelse för att någon ska donera pengar till den. Adjöss frihet!

Vi måste få bort månglarna från regeringstaburetterna och se till att de som istället intar dem åtminstone kan se att vinster inte hör hemma i offentlig sektor, allraminst i utbildningsvärlden.





onsdag 3 oktober 2012

Vad då informationsfrihet?

Apropå hackerhoten mot olika svenska myndigheter: Det här hackergänget säger sig vara för total informationsfrihet. I så fall är det ju rent kontraproduktivt att stänga andras sajter. Vilken trovärdighet har man då?

lördag 16 april 2011

Religioner med tusenårigt förtryck

Människor får gärna tro på gud och hålla religiösa högtider. Men religion får aldrig gå ut över andra. Tyvärr står i princip alla religioner förtryck (dock inte alla religiösa människor vill jag understryka). Senast nu Dalai lama, som alltid beskrivits som den gode som predikar att barnen är vårt hopp och om försoning. Men också han är homfob, motståndare till abort etc, men motivering att det finns i gamla tusenåriga skrifter. Samtliga religioner är t ex kvinnofientliga. Enligt dessa läror ska kvinnan alltid underkasta sig mannen, inte bestämma över sin egen kropp etc. Längst i detta kvinnoförtryck går islam, där hela stater, som t ex Saudiarabien, tvingar kvinnor att gå klädda i heltäckande kläder, som inte låter dem gå ut utan manligt sällskap, gifter bort dem utan deras samtycke etc. Det är viktigt att vi här i Sverige, i rädsla för att bli kallade islamofober, inte ställer upp på dessa förtryckande uttryck för islam. Vi hade sådana seder även i Sverige för hundra år sedan, men vi har, genom en aktiv kvinnorörelse från alla samhällsskikt, kommit över sådana uttryck som går ut över individens frihet. Katolska kyrkan står inte långt efter, med sina strikta krav på avhållsamhet istället för preventivmedel och aldrig abort, våldtagen eller ej. Man kan inte respektera att en gubbe i Rom och hans celibatiserade prästerskap ska ha denna makt över det motsatta könet, som de förmodas aldrig ha haft intim kontakt med. Allt kanske inte ens handlar om religion från början, men det inkorporeras under religionens mantel för att sederna och förtrycket ska kunna vidmakthållas. Som sagt, gärna gudstro, men låt inte dess självutnämnda prästerskap vidmakthålla seder som var förtryckande redan för tusen år sen, men som definitivt inte har någon plats i dagens samhällen.