fredag 7 juni 2019

Se till att det finns alternativ till flyget

Häromdagen sa Tomas Eneroth (s) att utrikesflyget släpper ut mer koloxid än hela svenska bilflottan.Vi måste minska vårt utrikesflygande menade han.
Ännu ett politiskt påbud utan relevans i verkligheten. Jag minskar gärna mitt utrikesflygande, men då förväntar jag mig att det finns ett alternativ. Staten är trots allt ägare i SJ(Statens Järnvägar) och borde kunna styra upp detta bolag så att det faktiskt blir ett alternativ.
Det sägs ju att allt inte var bättre förr. SJ var det definitivt. Då kunde man beställa utlandsbiljetter till vilken destination som helst Europa dit det gick tåg (Gjorde själv många semestertågresor under 70- och 80-talen). Idag påstås att det inte går (man vill inte, för dyrt) för länder har olika spårvidd etc (men man byter väl tåg där rälsen ändrar sig, men kan fortfarande ha en gällande biljett).
Regeringen borde ge direktiv till sitt bolag för att underlätta för människor att växla från flyg till tåg, inte bara komma med påbud om att allt måste minska.
När SJ fungerar kundvänligt igen åker jag gärna tåg till utländska destinationer-

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar