onsdag 26 december 2018

Indragna hållplatser eller snabbast till slutstation?

Julen är så gott som över och man kan fundera på dagsläget igen. T ex att cykelborgarrådet Daniel Helldén (mp) inte förnekar sig. Nu har han kommit på hur färre ska åka kollektivt med SLs bussar. Vi drar in ett antal hållplatser här i söderort så kommer bussen fortare fram.
Men är det snabbheten som är busstrafikens syfte eller är det att människor faktiskt kan utnyttja bussen för att komma dit de vill? Protesterna har inte låtit vänta på sig. Människor som arbetar obekväma arbetstider mister nu sin närmaste busslinje, alternativt får gå en bra bit till nästa hållplats (eller cykla kanske). Eller får ta en annan buss föreslår Helldén. Men den bussen kanske inte går dit man ska.
Det är ju märkligt att dra in hållplatser varifrån eller till dit folk faktiskt åker. Och är det få passagerare behöver ju bussen inte stanna, så då kör den bara förbi och sinkas inte.
Vi har ett rätt bra bussnät här i söderort och gläds åt våra tvärförbindelser, som också passerar platser där folk arbetar, men där det inte är direkt rusning alla tider på dygnet. Syftet med vår kollektivtrafik är att människor ska kunna resa, inte minst till sina arbetsplatser. Alla kan inte cykla till jobbet Daniel Helldén.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar