måndag 24 februari 2020

Telefontjänster dränerar sjukvården

I helgen gick Södersjukhuset in i stabsläge. Folk kunde inte lämna akuten pga brist på vårdplatser. Det i sin tur beror på brist på personal. Detta händer nu på landets storsjukhus med jämna mellanrum. Trots det ska det sparas och flera hundra läkare och sjuksköterskor ska varslas. I Stockholm står moderata regionrådet Irene Svenonius för detta barocka beslut.
Många i sjukhuspersonalen säger också upp sig pga av den orimliga arbetsmiljön. Och vart tar de vägen? Jo många tycks gå till de allt populärare telefontjänsterna, som Kry och Min Doktor m fl. Det kan ju låta bra vid ett första intryck, att man kan ringa och på Skype få en bedömning av sina besvär. Men detta innebär en kostnad för sjukvården. Kanske rekommenderas dessutom personen att söka sig till en vårdcentral. Då har vederbörandes vårdkontakter fördubblats direkt och därmed också kostnaden. Pengarna tas från övrig sjukvård och ska dessutom räcka till vinst. 
Vi kan inte ha ett system där telefontjänster dränerar den allmänna sjukvården på resurser. Man vågar inte ens tänka på vad som kan hända om coronaviruset kommer hit. Det är ju helt uppenbart att vi, till skillnad från Kina, inte kan hantera en sådan situation om spridningen omfattar 100-tals personer. Men det hävdar både politiker och sjukhusledningar. Varför ser de inte verkligheten?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar