Nu jobbas det intensivt med Citybanan och det är ingen tvekan om att det behövs fler spår genom Stockholm. Men varför en station vid Odenplan? Här bygger man ett nytt område vid Norra station, där det dessutom finns spår. Det vore väl smart att använda sig av det, samtidigt som man kan få synergieffekter i byggprocesserna. Och slippa riva upp Odenplan i flera år.
Sedan är ju hela SJ i sig en felkalkyl. Hur kan politikerna tro att ett befolkningsunderlag på nio miljoner i längden ska löna sig? Särskilt som man nu dessutom privatiserar lönsamma sträckor. Om man vill att människor skas välja det miljövänliga alternativet måste man ju styra människor dit, med humana biljettpriser och inte det lotteri som pågår nu. Dessutom ryms inte fler aktörer på det begränsade spårutrymmet, utan effekten blir förseningar och trassel. Särskilt som man har bolagiserat de olika delarna med Banverket och SJ för sig.
Inget helhetgrepp eller samhälleligt tänkande. Bara ett önsketänkande om att marknaden löser allt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar