fredag 2 april 2010

Arkitektoniskt nyspråk om Slussen

Många skriver om det nya förslaget om Slussen nu. Det finns ett upprop som över 2000 personer skrivit på. Finns på http://upprop.nu/SMEK.
Förutom att man helt förstör den unika utsikten gör man en åttafilig autostrada ner mot Gamla Stan. Sen påstår man att man minskar antalet filer från tolv till åtta. Men vi har ingen riktig motorled ner mot Gamla Stan nu, utan ett antal gator. Att lägga ihop dem och sen påstå att man minskar trafikflödet är också nyspråk. Vad man gör är att underlätta trafiken, som slipper åka i klöverbladet. Det är redan alltför mycket trafik på Slussen idag, men att få sikten skymd av en motorled med dess buller och som det heter i prospektet "anpassat till dagens trafikbehov", kommer att öka känslan av mycket trafik ännu mer. Och att bygga för dagens trafikbehov är ju fruktansvärt kortsiktigt. Trafiken i stan måste minska överlag till förmån för en utbyggd kollektivtrafik. Vi har redan en motorled, Centralbron, dit de större trafikmängderna som ska in till stan kan tas om hand (fast den helst borde grävas ned). Gamla Stan borde bli helt bilfri förutom nyttotrafik och eventuella bilar för dem som bor där. Då räcker mindre gator. Hur ska förresten Gamla Stan tillgodogöra sig motorledens trafikmängder? Det finns inte med på modellen.
När man tittar på modellen ser man också att människor förväntas vistas under motorleden "för att komma närmare vattnet" som det så vackert heter. En Sergels Torgslösning m a o. Och hur "trivsamt" det är där vet vi ju alla. Trafiken ovanpå och människorna under - en ren 60-talslösning. Och en massa glas- och betonghus till det och vi har fått ett nytt city. Adjö stolta stad!

5 kommentarer:

  1. Du kommer nog att bli ganska positivt överraskad av nya Slussen om du föreställer dig den så där. Vore det du säger sant bara till hälften skulle jag också vara emot, men tack och lov för alla så är knappt en siffra rätt.

    När man säger "anpassa till dagens trafikmängder" så menar man att dagens trafikmängder är mycket mindre än de Slussen en gång byggdes för (då fanns inte Centralbron och Essingeleden) och att bilytorna ska minskas med ungefär hälften. Det blir alltså mycket mindre av motorled än det är idag (titta på flygbilder så ser du att det är ett motorvägskors mitt i stan) och det kommer till skillnad från idag att bli fysiskt möjligt med ökade trafikmängder på anslutande gator.

    Bullret kommer också att minska genom att både nerfarten mot Stadsgårdsleden och leden själv byggs in. Överdäckningen tjänar som utsiktsplattform lika mycket som grund för de sju nya kvarteren, så tvärtemot din farhåga att människor ska tvingas vistas under motorleden så blir det så att bilarna göms i en tunnel och människorna får fri tillgång till både kajerna och utsikten tre våningar upp, längs hela överdäckningens 500 meter. Just utsikten hör faktiskt till det som blir oerhört mycket bättre med det här förslaget, och som cyklist uppskattar jag också speciellt den nya cykelbanan som ska byggas längs tunnelbanebron långt ifrån alla bilar. Idag fruktar jag för mitt liv varje gång jag kör igenom anläggningen.

    SvaraRadera
  2. Överdäckningen gäller ju Stadsgårdsleden. Den åttafiliga bron ner mot Gamla Stan kommer ju att ligga i öppen dager. Och det innebär väl också att Skeppsbron måste breddas, vart ska annars bilarna ta vägen? In i Gamla Stans gränder?

    SvaraRadera
  3. Du är väl medveten om att dagens bro har 50% fler filer? Det blir som sagt *mindre* plats för bilarna, inte mer, och trafikmängden går till följd av det förmodligen ner något. Den trafiken fortsätter mot Skeppsbron och Munkgårdsleden precis som vanligt. Vad man kanske inte ser på de simulerade flygfotona är också att tre av filerna försvinner ner mellan de övriga fem, och därmed bullret från trafiken till och från Stadsgårdsleden.

    SvaraRadera
  4. Nuvarande Slussen är ett trafikelände men det nya förslaget visar få tecken på att vi lämnat tankarna på 60-talets massbilism. Åtta filer i bredd ger fortfaranade ett väldigt dominerande intryck i stadsbilden och är ett hån mot det riksintresse för kulturmiljövården som området ligger i. Istället för att följa städer som Köpenhamn där bilisterna får allt mindre utrymmen till förmån för cyklister så biter staden sig fast i en mönster där stockholmarnas bilresande uppmuntras. De cykelbanor som gjorts ges inte en framträdande roll även om de görs säkrare än idag. Självklart ska ett antal av de åtta filerna tas bort och göras till breda cykel-pulsådror i stan. Vi är på 2010-talet!

    Förslagets prat om förbättrad utsikt är sanslöst oseriös. Man bygger för dagens utsiktspunkter och säger att man skapar "nya". Både Skönhetsrådet och Stdsmuséet har sågat de sju kvarteren jäms med fotknölarna vilket säger en del. Förslaget säger också att man vill öka grönskan men man schaktar bort den enda riktiga grönplätten, Sjöbergsplan. De sju popplarna som ger karaktär åt området vid Slussen sett på håll avverkas givetvis så inga höga träd finns. Det tar 50 år ínnan vi får nya.

    Så dags att tänka om herbert, dina & stadens argument håller inte.

    SvaraRadera
  5. • Popplar är det mest snabbväxande trädsläktet så det tar nog bara några få år att ersätta de existerande.
    • Skönhetsrådets jobb är att såga allt nytt, de uttalar sig sällan för något som innebär en förändring.
    • Stadsmuseet har inte sågat förslaget utan tvärtom tillstyrkt det med vissa reservationer om hur de nya byggnaderna ska utformas.
    • Utsikten förbättras avsevärt i och med Slussenterassen och de nya broarna, like it or not. Undantaget är Södermalmstorg och Ryssgården/Peter Myndes backe men siktlinjerna är mycket mer beskurna där än på de nya utsiktsplatserna.
    • Åtta filer är minimum för att trafiken ska flyta (idag är det tolv) och alternativet är stillastående bilköer som ytterligare blockerar utsikten. Kom ihåg att det är ett sexvägskors vi pratar om. Vill man i ett framtida post-oljeskede bygga om körfält till cykelbanor och spårvagnsfält finns det inget alls som hindrar det.
    • Tre av filerna ligger dessutom nersänkta mellan de övriga på halva brons längd och syns bara från luften. Från marken ser man bara bron från sidan och då är den faktiskt ganska smäcker.
    • Cykelbanorna utökas tvärtemot vad du tror radikalt och det blir bl a en bilfri bro till Munkbron med fantastisk utsikt.

    SvaraRadera