Trafikinfarkt i Stockholm. DN skriver att folk lägger om sina tidsscheman för att undvika köerna, startar halv fyra på morgonen, äter frukost i bilen osv.
Man kunde ju tycka att det logiska vore att i så fall välja att åka kollektivt. Alla som sitter i dessa bilköer kan ju inte behöva bilen i jobbet.
Men självklart måste samhället gå in. Det måste skapas fler busslinjer. Varje busslinje måste inte vara lönsam. Det måste ju vara bättre att frakta flera i ett fordon än att en eller två personer tar upp plats i egen plåtlåda (som väldigt ofta är en s k stadsjeep). Underjordiska infartsparkeringar kan också vara en del av lösningen (så tar de inte så stor plats ovan jord).
Sedan kan man ju undvika att bygga en motorled över Slussen in mot Gamla Stan. Snarare göra Gamla Stan fri från privat genomfartstrafik.
Att använda Stockholms vatten på ett mer effektivt sätt är också en lösning.
Tyvärr verkar politikerna fortfarande helt fixerade vid att bilen är det viktigaste fordonet i en storstad och måste fram till varje pris. Och det priset blir allt högre.
Bilisterna måste betala mera för att förpesta staden. Höj trängselavgifterna och använd pengarna till mer kollektivtrafik. Det moderata styret verkar mer intresserat av att kunna visa flermiljonsöverskott i kommunens budget än att göra något åt problem.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar