tisdag 10 december 2013

Björklund vägrar ta i problemens kärna

Jan Björklund sitter i Agenda och skyller på socialdemokraterna för skolans katastrofresultat. Och ”det tar tid att vända en tanker” m m trams. Den här tankern sjunker, det är den bittra sanningen och det är den skolpolitik som förts sen 90-talets fel.

Björklund undviker konstant skolans kärnproblem. Han envisas med att hänvisa till disciplinproblem, för lite läxor, dålig lärarutbildning och betyg för sent. Och dessa faktorer har naturligtvis betydelse. Men han vill inte kännas vid att det flaggskepp som heter skolval i kombination med den s k skolpengen, är det som gjort mest skada i svensk skola.

Forskare har vid det här laget påpekat tillräckligt ofta att skolvalet leder till segregation och gör svaga elever svagare, men att det också påverkar duktiga elever negativt. Skolpengen gör dessutom att skolor måste konkurrera om resurser, med dyr marknadsföring, onödiga lockbeten som utlandsresor och smartphones, liksom glädjebetyg för att locka elever. Allt detta drar resurser från undervisningen och gör att rektorer lägger fokus på budget istället för goda resultat.

Som lök på laxen har riskkapitalisterna dessutom tillkommit, vilket har varit den slutliga spiken i kistan. Vinstintresse och inkompetens har fått råda och eleverna har fått sitta emellan. Vinsthungriga ekonomer har fått styra skolorna. Skolval och skolpeng tillkom på 90-talet, med socialdemokraternas goda minne, men riskkapitalisterna kom in med alliansen.

Varför fick inte Björklund en enda fråga om dessa faktorer i söndagens ”Agenda”?

1 kommentar:

  1. Skolans verkliga problem är att den dräneras på pengar via friskolorna.

    SvaraRadera