År 1810 togs det första spadtaget till Göta kanal, Sveriges största byggprojekt genom tiderna. Drömmen om en kanal mellan Vänern och Vättern började redan på 1500-talet men först på 1780-talet kom planeringen igång. Kanalen stod färdig 1832. Men då var den redan omodern och då planerades istället för de mycket snabbare järnvägarna.
I nutid är Förbifarten just ett sådant projekt; samma byggutmaning i mastodontskala och i samma prisklass (om man räknar om kostnaden från 1800-talet).
Nu har projektet åter skjutits fram i tiden. Det ska dessutom till stor del finansieras av Stockholms trängselskatter (som dessutom ska finansiera utbyggnad av tunnelbanan och annan kollektivtrafik).
Samtidigt arbetar tiden för minskad biltrafik. Den minskar redan i Stockholmsområdet. När Förbifarten äntligen står klar, efter nästan lika lång tid som det tog att bli klar med Göta kanal om man räknar in dagens planeringstid, kommer den att vara ett monument över en svunnen tid, som utvecklingen sedan länge hunnit förbi (den utvecklingen pågår ju redan). OM den nu blir av.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar