torsdag 9 juni 2016

Folk har ju faktiskt bil

Snart har alla i stockholmsområdet boendeparkering. Problemet är om det inte finns parkeringsplatser. I mitt område är man chanslös att hitta någon parkering efter sex på kvällen. Då får man söka sig in i villaområdena i närheten.
Nu vill stockholmspolitikerna minska de s k p-talen, dvs antalet parkeringsplatser per boende i ett hus. I mitt område byggs nu ett tiotal nya hus, alla i anslutning till en större väg genom området. Där kommer man inte att kunna parkera. Invånarna i de nya husen blir alltså tvungna att hitta parkeringsplatser på redan överfulla gator. Och dessutom betala för det. För i verkligheten har ju folk faktiskt bil.
Som vanligt börjar planeringen i fel ände. Om man vill att folk ska åka mindre bil måste kollektivtrafiken bli bättre. Idag är både tunnelbanor och bussar överfulla i rusningen. Politikerna är förvånade över att trafiken knappt minskat på Essingeleden trots trängselavgift. Men det går ju inte att åka mellan söder och norr utan att passera Essingeleden eller åka genom innerstan. Och finns det inte parkeringsplatser hemma tar folk bilen. Många använder heller inte bilen för jobbresor, utan för att handla eller ta sig till landet eller andra skäl.
Införs boendeparkering kommer dessutom de med sämst ekonomi som vanligt att drabbas. Kanske har man som t ex pensionär som enda lyx en bil för att ta sig till olika ställen, handla m m. Då kanske en boendeparkeringsavgift blir det som stjälper skutan. Är det så vi ska minska bilåkandet?

3 kommentarer:

  1. Med krisen tar sig kapitalismen fram på alla punkter. Istället för att lösa problemen i kollektivtrafiken och göra den attraktivare, så framkallar man kris för bilisterna helt oaktat om de okynneskör eller kör av nöd, lika för alla.

    Kapitalismen är i kris från sin första början ända till sitt slut.

    SvaraRadera
  2. Ja, och nu ska man betala vare sig det finns p-platser eller ej.

    SvaraRadera
  3. Kapitalismen vill ha förskottsbetalt för att kanske lösa problemet...

    SvaraRadera