tisdag 18 september 2018

Behåll tidsväxlingen

Jag röstade nej till EU-medlemskap. Har inte funnit anledning att ångra mig. Det enda positiva jag i stort sett kunnat finna med EU var att det förlängde sommartiden från september till slutet av oktober.
Men nu är EU där och klåfingrar igen. Eftersom de inte lyckas komma överens om de viktiga frågorna som migration, klimat och miljö, lägger de krut på icke-frågor.
Nu har de plötsligt kommit på att vi inte ska växla mellan vinter-(s k normal)tid och sommartid. Fr o m nästa år vill EU att varje land bestämmer sig för det ena eller andra. Fullkomligt absurt.
Det kommer att leda till olika tider i olika länder utan koppling till geografiska tidszoner. Man tar sig för pannan.
Själv vill jag helst behålla växlingen för att inte få för mörka morgnar under vinterperioden. Men om jag måste välja föredrar jag sommartid hela året. Här i Norden behöver vi de ljusa kvällarna så länge som möjligt för att uthärda vinterperiodens mörker.
Men folk mår ju så dåligt av växlingen sägs det. Det är ju otroligt med tanke på att folk idag reser kors och tvärs över jorden med tidsväxlingar på ett halvt dygn i vissa delar av världen. En weekend-resa till New York ger en tidsskillnad på åtta timmar och man hör sällan någon klaga över det. Att då gnälla över en timmes skillnad två gånger om året är knappast övertygande.
Behåll växlingen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar