Det är otroligt att regeringen genomdriver den totala avregleringen av tågtrafiken 2012 trots att det redan nu råder kaos på spåren.
Det finns ingen lönsamhet i tågtrafik i ett land med 9 miljoner invånare, så är det bara. SJ har ju tvingats gå med vinst med ständigt minskad service och nedskärningar och fördyring för kunderna. Att nu dessutom ett antal andra företag skulle vilja etablera sig på sträckor utanför tätorterna verkar ytterst tveksamt.
Dessutom räcker inte spåren till. Ur miljösynpunkt är det viktigt att mer gods fraktas på tåg än landsväg, men med ännu större trängsel på dessa överutnyttjade och illa underhållna spår, kommer kaoset att öka ytterligare.
Redan nu är det stora problem för kunderna med den avreglering som skett, att kunna köpa rätt biljett. Dessa problem kommer inte att minska såvida inte en gemensam biljettlösningsstruktur tas fram.
Sverige går nu längst av alla länder med avreglering av tågtrafiken. Storbritannien tog tillbaka sin tågtrafik i statlig regi sedan deras experiment inte visade sig fungera. Och de har ju ändå ett tillräckligt kundunderlag.
Detta blir ytterligare en käpp i hjulen för att ställa om till ett mer miljövänligt resande. Det kommer att bli bil för alla som har möjlighet.
Och ingen tror väl efter alla avregleringar hittills att det blir billigare med tåg.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar