"Trafikköerna blir fem gånger längre än idag om 20 år", skriver länsstyrelsen till regeringen. Samtidigt sägs att brobredden på den nya Slussenbron inte kan minskas, för då klarar den inte dagens genomströmning på 30 000 bilar.
Var är helhetssynen frågar man sig. Utgångspunkten för framtidens planering är alltså att allt ska vara som idag. Varför ska 30 000 bilar strömma över Slussen varje dag? Varför ska vi ha fem gånger längre bilköer om 20 år?
Om det funnits någon samplanering och gemensamhetstänk och vision för den här staden skulle man t ex istället för att lägga dagens absurda slussenförslag ha tänkt att nu bygger vi ju (äntligen) citytunneln för att underlätta tågtrafiken. Varför inte då också lägga en väg intill när vi ändå är där och gräver? Vi vill ju ha bort biltrafiken från city, det sägs ju i varje miljöpamflett från alla partier.
Men när det kommer till kritan kan man inte se någon annan lösning än att extrapolera på den utveckling vi redan har. Istället för att fundera på hela länet, ja t o m hela Mälardalen. Allt behöver inte hända i Stockholm om man inte planerar för det. Tänk kollektivtrafik för många istället för bil för en. I hela Mälardalen (där man inte ens hade vett att bygga dubbelspår när man byggde Mälarbanan).
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar