tisdag 15 november 2011

Om Jonas kan tala könsmaktsordning

Vänsterpartisten Alice Åström har sagt att ett feministiskt parti som V bör ha en kvinnlig partiledare. Jag håller inte med.
Överhuvudtaget ogillar jag hela diskussionen om feminism. Det är ett begrepp som folk slår i huvudet på varandra vilket tar bort fokus från sakfrågan. Och saken handlar om att kvinnor på många områden i vårt samhälle och i världen är underordnade patriarkatet. Det betyder inte att varje enskild man förtrycker kvinnor utan det är ett systemfel.
Framför allt är det glädjande om män kan tala i de här termerna. Därför gör det inget om V får en manlig partiledare, så länge vederbörande kan se hur könsmaktsordningen ser ut och åskådliggöra den i politiken. Det hoppas jag att Jonas Sjöstedt kan och jag tror att han är den som har störst chans att matcha socialdemokraterna med en tydlig vänsterpolitik.
Kanske blir jag t o m medlem om det blir han.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar