Herman Lindqvist gjorde ett skarpt inlägg mot det nya Slussenförslaget häromdagen. Idag får han svar på tal av Andreas Burghauser, projektchef för nya Slussen.
Lindqvist ondgjorde sig över att en motorled kommer att ledas ner på Skeppsbron som också ska breddas. Nu svarar Burghauser att Skeppsbron inte alls kommer att påverkas av den nya Slussen. Det gör ju den förbenade motorleden ännu mer märklig. Här ska då fyra körfält ner på Skeppsbron plötsligt smalna av till två. Och så länge tanken är att man gör plats för biltrafik kommer bilar också att köra där. Och stocka sig precis som idag. Istället bör man göra ett omtänk och bygga för framtiden med en lägre bro som inte tar bort utsikten, låter människor gå uppe i ljuset och skippar glashuset. Privat biltrafik hänvisas till Centralbron (så kommer det ju ändå att bli i stort utsträckning under ombyggnaden).
Visst ska Slussen rustas och byggas om, men utan att dess värden går till spillo. Det är orimligt att en majoritet på tre röster ska avgöra hur ett av Stockholms känsligaste områden ska se ut.
Läser du vad Lindqvist faktiskt skriver så ondgör han sig över att "motorväg bred som Essingeleden kommer att stryka nedanför Logårdstrappan", att Nackabussarna ska tvingas vända vid Kungsträdgården(!) och en massa annat som han lätt hade kunnat gå till källorna och kolla istf att skämma ut sig i AB.
SvaraRaderahttp://stockholm201.blogspot.com/search/label/Slussenmyter
Herbert
SvaraRaderaMin poäng är inte vad Lindqvist skriver utan vad projektchefen skriver. Han säger nämligen att Skeppsbron inte kommer att påverkas av nya Slussen, vilket gör det ännu märkligare att ha en fyrfilig väg ner på Skeppsbron som plötsligt ska bli tvåfilig. Det blir trafikkaos.
Alternativet är att bredda Skeppsbron och i så fall har ju Lindqvist rätt.