Äntligen en professor som uttalar det som vi mer eller mindre dyskalkylektiker insett för länge sedan. Professor Stellan Welin tycker att man läser alltför mycket matte i skolan. Man klarar sig rätt långt på de fyra räknesätten. Själv valde jag bort samhällslinjen och gick humanistisk för då slapp man matten de två sista åren på gymnasiet. Vi läste derivata i första ring. Till vilken nytta?
Har varit budgetansvarig utan problem, så matte är verkligen ett överskattat ämne. Ska man jobba med mer avancerad ekonomi, naturvetenskap eller statistik kräver det naturligtvis mattekunskaper. Men jämfört med att kunna läsa och förstå och skriva begripligt, är matte underordnat.
Har aldrig använt en ekvation sen jag lämnade skolan. Det skulle man vetat när man grät över matteböckerna i högstadiet.
Att lära sig att räkna tillhör allmän bildning. Tyvärr lämnar många elever grundskolan utan grundläggande kunskaper i räkning. Bloggar som denna hjälper inte samhällsutvecklingen eller elever som kämpar med att uppnå en miniminivå.
SvaraRaderaJag skrev att man klarar sig med de fyra räknesätten och kanske procenträkning om man inte ska jobba med frågor som rör matematik. Fokusera på de fyra räknesätten och den matte man behöver i vardagen och lämna ekvationerna åt dem som vill specialisera sig.
RaderaProblemet ligger som jag ser det i matematikundervisningen. Man lär ut det som ett hantverk, som mekaniska operationer att utföra. Matte är ett visuellt språk som alltid beskriver former. Man skall egentigen bara behöva räkna ett tal om förståelsen för vad man gör lärs ut också, men istället för att skingra dimman för eleverna gör man det till abstrakta repetitioner in absurdum. Detta fortsätter även på universiteten, där man fokuserar på hantverket.
SvaraRadera