torsdag 19 mars 2015

MTR kör här och SJ där

MP och S är oense om tågtrafiken läste jag idag. MP vill åternationalisera SJ, medan S säger att det är omöjligt. Istället går nu det Hongkongbasérade företaget MTR in på SJs mest lönsamma sträcka, den mellan Stockholm och Göteborg.
SJ har fortfarande det omöjliga dubbla uppdraget att dels köra tåg på olönsamma sträckor, dels gå med vinst. Nu aviserar SJ att man måste säga upp tågvärdar för att pressa kostnaderna. (Några personer var tillfrågade om vad de tyckte om att MTR ska köra den nya sträckan och alla sa att konkurrens är bra. Man kan uppenbarligen inte koppla ihop orden med verkligheten, se bara på t ex hemtjänsten där konkurrensen är direkt förödande).
Läser samtidigt i nyhetsbrevet statskoll.se att SJ ska börja köra tåg utomlands för att tjäna pengar. Se den uppochnervända världen. SJ gör som MTR och kör i andra länder. Nu får vi åka MTR hemma och SJ utomlands. Jag orkar snart inte mer.

2 kommentarer:

  1. Lustigt nog brukar det sägas att statliga företag inte är lika duktiga som privata, ändå släpper man in MTR som ju är statligt, om än kinesiskt. Men den kinesiska staten är väl duktigare än den svenska...?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, dessvärre är det svårt för den offentliga sektorn att vara duktig eftersom den måste spara hela tiden.

      Radera