"Betygen rasar i utsatta områden", sades i kvällens Rapport. Jan Björklund blundar som vanligt för de grundläggande orsakerna och säger att kommunerna måste satsa mer pengar. Men skolan är inte ett kommunalt problem!
Det är ingen tillfällighet att det är i invandrartäta områden som resultaten är sämst. Men eleverna själva verkar ha större insikt om det än politikerna. Det är för att väldigt många av eleverna är nykomna till Sverige och inte behärskar språket, att de inte gått i likvärdig skola i sitt gamla hemland osv. Och att det inte finns tillräckligt med svenska barn i de här skolorna så att integrering kan påbörjas. Dessutom talas inte bara ett, utan kanske upp till 60 olika språk, i skolor i invandrartäta områden.
Istället för att starta en massa nya skolor dit de högpresterande kan fly, och kommunen ska bekosta vinsten till, bör man se till att det finns så många skolor som behövs för befolkningsunderlaget i olika skolor, men med upptagningsområden som gör att elevunderlaget blir blandat. Då kan också alla resurser gå till dessa lagom många skolorna. Detta gäller framför allt grundskolan, då likvärdigheten och bredden i undervisningen är viktigare än femtielva valmöjligheter.
Däremot har Björklund rätt när det gäller möjligheten att överklaga betyg. Problemet i väldigt många skolor idag är ju att det redan sätts för många glädjebetyg och med en vinsthungrig rektor kan man ju bara ana pressen på lärarna att inte vara snåla med betygen. Med ett system för överklagande undergrävs lärarnas auktoritet ytterligare. Bra om förslaget spolas direkt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar